Oleh : Nurul
Ikhlas Binti Md Rifa’at
PENDAHULUAN
Islam
merupakan sebuah agama yang lengkap dan syumul serta merangkumi pelbagai aspek
kehidupan manusia sama ada lahiriah atau rohaniah. Hamka telah menyatakan dalam
Tafsir Al-Azhar, “ Sama ada berkaitan dengan tuntutan akidah, ataupun yang
berkaitan dengan cara beribadah, menegakkan syariat, muamalat atau munakahat, semuanya
sudah cukup, tidak ada tambahan lagi”. Ini dapat dibuktikan dengan firman Allah
s.w.t dalam Al-Quran:
“Pada
hari ini Aku sempurnakan agama kamu untuk kamu dan Aku cukupkan nikmat-Ku
kepadamu dan Aku redha Islam menjadi agama bagimu”
(Surah
Al-Maidah, ayat 3)
Bidang
perubatan semestinya tidak dapat dipisahkan dengan agama Islam kerana ia
merangkumi akidah, ikatan syariat, sistem akhlak, bidang ekonomi serta bidang
dan sistem yang lain. Oleh itu, bidang perubatan telah diklasifikasikan sebagai
ilmu fardu kifayah bukan syariat yang perlu dikuasai oleh sebahagian umat
Islam. Sekiranya tidak ada seorang pun umat Islam yang menguasainya maka, hukumnya
adalah berdosa bagi seluruh umat Islam tersebut.
Allah
s.w.t telah berfirman: “Tidak sepatutnya orang-orang Mukmin itu pergi semuanya
ke medan perang. Mengapa tidak pergi beberapa orang dalam kalangan mereka bagi
mendalami ilmu pengetahuan mereka tentang agama bagi memberi peringatan kepada
kaumnya. Apabila mereka kembali, dan supaya mereka dapat menjaga diri”.
(Surah
At-Taubah, ayat 122)
1.0
DEFINISI PERUBATAN ISLAM
Perubatan
Islam mempunyai definisi yang sangat luas. Ia selalunya dikaitkan dengan jampi,
wirid-wirid berdasarkan hadis nabi, menghalau jin, mengambil ubat-ubatan
berpandukan al-Quran dan as-Sunnah dan sebagainya.
Dr
Danial Zainal Abidin dalam buku ‘Perubatan Islam dan Bukti Sains Moden’ telah
menyatakan bahawa perubatan Islam ialah apa-apa sahaja kaedah perubatan yang
benar lagi saintifik, tanpa melibatkan perkara yang haram, khurafat atau
syirik. Konsep perubatan moden, kaedah perubatan dari China, India dan Arab
boleh digunakan serta diamalkan oleh umat Islam selagi mana kaedah tersebut
tidak bercanggah dari syariat Islam dan tidak wujud unsur-unsur khurafat, syirik
atau haram. Ini secara tidak langsung membuktikan bahawa agama Islam adalah
universal dan tidak tertumpu pada satu kaum sahaja.
Dalam sebuah
hadis yang sahih yang diriwayatkan oleh Ahmad, Abu Daud, At-Tirmidzi dan Ibn
Majah, Rasulullah bersabda,
“Berubatlah
wahai hamba-hamba Allah, sesungguhnya Allah s.w.t tidak meletakkan penyakit, melainkan
meletakkan untuknya ubat, kecuali satu penyakit iaitu tua”
Hadis tersebut membuktikan bahawa Rasulullah
s.a.w menggalakkan kita untuk berubat apabila ditimpa sesuatu penyakit tanpa
mengehadkan jenis rawatan atau ubatan asalkan kaedah tersebut tidak melanggar
hukum-hukum syariat Islam yang telah ditetapkan. Perkara ini menunjukkan bahawa
umat Islam bukan sahaja perlu menjaga kerohanian malah, kesihatan fizikal
kerana otak yang cerdas lahir daripada badan yang cergas.
2.0
DEFINISI AKHLAK
Umat
Islam mestilah berakhlak mulia tidak kira terhadap orang sekeliling mahupun
terhadap diri sendiri. Islam sendiri mewajibkan kita berakhlak mulia.
Rasulullah s.a.w ada menyebut bahawa muslim yang berakhlak mulia merupakan
manusia terbaik. Beliau bersabda,
"Sesungguhnya
yang terbaik di antara kalian adalah yang paling baik akhlaknya." (Hadis
Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Akhlak
menurut Kamus Dewan terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka ialah budi pekerti, kelakuan,
watak, pengetahuan berkaitan kelakuan dan tingkah laku manusia dan sebagainya
sama ada baik atau jahat.
Akhlak
dari segi bahasa ialah berasal daripada perkataan 'khulq', yang bererti
perilaku, perangai atau tabiat. Dari segi istilah pula menurut Imam al-Ghazali,
"Akhlak ialah sifat-sifat batin yang tertanam dalam jiwa seseorang dan ia
akan lahir dengan mudah tanpa memerlukan pertimbangan akal yang mendalam.
Sekiranya keadaan jiwa itu baik maka akan terbit perbuatan yang baik dan
terpuji mengikut akal dan syariah, ia dinamakan akhlak yang baik (akhlak
mahmudah). Sebaliknya jika keluar perbuatan yang buruk, ia dinamakan akhlak
yang buruk (akhlak mazmumah)”.
Sebagai
umat Islam, antara tokoh akhlak mulia yang dapat dicontohi ialah Nabi Muhammad
s.a.w sendiri. Firman Allah s.w.t:
“Dan
bahawa sesungguhnya engkau mempunyai akhlak yang amat mulia” (Surah Al-Qalam, ayat
4)
3.0
SUMBER HUKUM PERUBATAN ISLAM
Setiap
perkara mempunyai hukumnya yang tersendiri. Untuk menetapkan sesuatu hukum, para
ulama mestilah mempunyai sumber rujukan yang kuat dan benar. Sumber hukum untuk
perubatan Islam ialah al-Quran dan Sunnah serta ijmak, qiyas dan ijtihad para
ulama.
Ijmak
dapat ditakrifkan sebagai persepakatan ulama mujtahidin daripada umat Nabi
Muhammad s.a.w terhadap sesuatu hukum syarak pada sesuatu masa selepas zaman
baginda, sama ada dalam bentuk iktiqad, perkataan atau perbuatan.
Qiyas
pula ialah menyamakan hukum bagi sesuatu yang tidak ada nas dengan sesuatu yang
ada nas kerana persamaan illah (satu sifat yang menjadi sebab utama terbitnya
hukum itu).
Ijtihad
adalah kesungguhan dalam menentukan hukum menggunakan kaedah-kaedah yang
diambil daripada al-Quran dan Sunnah dan hanya boleh dilakukan oleh para
mujtahid sahaja. Baginda bersabda,
“Bagaimanakah
engkau akan memutuskan hukum? Muaz menjawab: ‘Berdasarkan Kitab Allah S.W.T.’
Nabi bertanya lagi, ‘Sekiranya kamu tidak mendapati didalam Kitab Allah?’ Jawab
Muaz. ‘Saya akan memutuskan berdasarkan Sunnah.’ Tanya Nabi lagi, ‘Sekiranya
engkau tidak menemui di dalam Sunnah?’ Muaz menjawab, ‘Saya akan berijtihad dan
saya tidak akan mengabaikan perkara tersebut.’ Nabi bersabda, ‘Segala puji bagi
Allah yang telah memberi taufiq kepada utusan Rasulullah S.A.W. ke arah sesuatu
yang diredhainya.” (Riwayat Ahmad dan Abu Daud)
4.0
PERUBATAN ISLAM BERASASKAN AKHLAK MULIA
Setiap
hukum hakam Allah mempunyai keistimewaan dan hikmah yang tersendiri. Segala
larangan dan suruhan Allah di muka bumi ini mempunyai sebab-sebab dan hikmah
untuk hambaNya. Oleh itu, kita sebagai hambaNya perlulah sentiasa taat dan
patuh pada perintahNya serta meninggalkan apa-apa yang dilarang olehNya. Hal
ini dapat dilihat dengan jelas dari segi suruhan berakhlak mulia.
Dengan
berakhlak mulia, kita dapat lihat umat Islam bukan sahaja akan dipandang mulia
malah secara tidak sedar, jika kita mempraktikkannya dengan cara yang betul ia
akan membawa banyak kebaikan pada diri kita sendiri termasuk dari segi
kesihatan.
Contoh
akhlak mulia yang dapat dikaitkan dengan perubatan Islam ialah bersikap
sederhana dalam pemakanan, bersedekah, memberi maaf dan banyak lagi.
4.1
BERSIKAP SEDERHANA DALAM PEMAKANAN
Umat
Islam telah dididik untuk beradab dalam pelbagai perkara termasuk dari segi
pemakanan. Ini membuktikan bahawa Islam itu syumul dan menyeluruh. Nabi
Muhammad s.a.w telah berkata,
“ Tidak
ada bekas yang diisikan oleh anak Adam yang lebih keji daripada perut. Cukuplah
untuk anak Adam dengan beberapa suapan yang membetulkan tulang belakangnya. Dan
sekiranya dia terpaksa melakukannya juga, maka satu pertiga untuk makanannya, satu
pertiga untuk minumannya, dan satu pertiga untuk nafasnya” (Hadis Riwayat
at-Tirmizi, Ahmad, Ibn Majah, An-Nasaie)
Ibn
Qaiyim al-Jauziah telah menyatakan dalam kitabnya, at-Ti an-Nabawi bahawa
sekiranya perut dipenuhi dengan makanan maka ruang minuman akan sempit.
Sekiranya perut dipenuhi dengan minuman maka ruang untuk bernafas akan sempit
dan akan terdedah kepada kesakitan dan keletihan. Keadaan masa itu tidak ubah
seperti seorang yang terpaksa memikul barang yang besar. Hal ini menyebabkan
kerosakan hati dan dan mendatangkan kemalasan untuk beribadah. Pada masa itu, nafsu
syahwat berkobar-kobar dan inilah yang sering berlaku apabila seseorang itu
kekenyangan. Sekiranya hal ini berterusan, ini pasti memudaratkan tetapi
sekiranya kekenyangan ini berlaku hanya sekali sekala maka tidak mengapa.
Hadis
ini mengajar kita supaya mengambil makanan dalam kuantiti yang sederhana iaitu
tidak terlalu banyak dan tidak pula terlalu sikit. Seeloknya kita digalakkan
untuk makan sebelum lapar dan berhenti sebelum kenyang. Kita bukan sahaja dapat
mengelakkan pembaziran malah, kita juga dapat menjaga kesihatan perut kita.
Penyakit-penyakit berbahaya seperti gastrik, obesiti, cirit-birit dan lain-lain
dapat dielakkan apabila kita mengamalkan pengambilan makanan secara sederhana.
Dalam
Ihya Ulumuddin, Imam al-Ghazali menyenaraikan tujuh adab-adab sebelum makan
yang perlu dijaga. Adab-adab tersebut ialah, memastikan sumber makanan yang
halal, membasuh tangan, meletakkan makanan di dalam bekas yang diletakkan di
atas lantai kerana ia melatih kita bersifat tawaduk, niat, duduk dengan cara
yang betul, bersyukur dengan rezeki yang diperolehi dan berusaha supaya tidak
makan seorang diri. Adab-adab tersebut wajar diamalkan kerana ia merupakan
akhlak yang mulia di samping mendidik kita lebih berdisiplin.
Antara
adab semasa makan ialah mulakan dengan bismillah dan doa, makan dengan tangan
kanan dan jangan makan secara berlebihan. Manakala antara adab selepas makan
yang disebut oleh Imam al-Ghazali ialah menjilat jari, berdoa, mengeluarkan
makanan yang tersekat di celah gigi.
4.2MENUNAIKAN
SOLAT FARDU
Umat
Islam diwajibkan menunaikan solat fardu lima waktu sehari semalam iaitu Subuh, Zohor,
Asar, Magrib dan Isyak. Sekiranya solat dilakukan dengan cara yang betul, ia
akan mendatangkan banyak kebaikan kepada kita terutamanya dari segi kesihatan.
Antara
perbuatan ketika solat yang dapat memberi kebaikan kepada kita ialah sujud.
Mengikut kajian, kedudukan ketika sujud iaitu meninggikan punggung dan
meletakkan dahi serta kepala ke bumi dapat mencergaskan otak kita. Ini
disebabkan oleh peredaran darah dalam badan kita berfungsi dengan lebih
berkesan ketika waktu sujud. Darah akan mudah turun ke otak dan dibantu oleh
tekanan graviti. Peter Russell dalam bukunya The Brain Book berpendapat, “Otak
manusia beroperasi 7 peratus lebih cepat dan 14 peratus lebih tepat dalam
keadaan kepala mereka di bawah(inverted).”
Selain
itu, kajian juga menunjukkan bahawa waktu yang telah ditetapkan untuk
menunaikan solat-solat tersebut juga mempunyai kelebihan tersendiri. Contohnya,
solat Subuh didirikan pada awal pagi sebelum matahari terbit. Mereka yang
bangun tidur pada waktu yang sama setiap pagi adalah lebih sihat berbanding
mereka yang tidak tetap waktu bangunnya. Hal ini disebabkan, mereka yang bangun
tidur tanpa mengikut jadual yang sistematik mengganggu pengeluaran hormon
rangsangan, cortisol dan dapat mengganggu kecergasan badan mereka. Secara tidak
langsung, mereka akan lemah dari segi fizikal dan juga rohani kerana badan yang
cergas melahirkan otak yang cerdas. Hal ini dinyatakan oleh Russell Wild di dalam
artikel Eight Easy Ways to Beat Fatigue terbitan Reader’s Digest bulan Jun
1998.
Khusyuk
dalam solat juga merupakan perkara yang amat penting. Khusyuk ialah pengagungan
terhadap Tuhan, keikhlasan dalam perkataan, kesempurnaan dalam keyakinan, memberikan
sepenuh perhatian dan tidak berpaling ke kiri dan kanan kerana ia adalah
daripada syaitan.Pendapat ini disebutkan dalam al-Asas fi al-Tafsir. Untuk
meningkatkan tahap kekhusyukan kita dalam solat, kita disarankan untuk
mendirikan solat di tempat yang gelap, keadaan sekeliling sunyi. Ini dapat
dilihat dalam diri Nabi Muhammad s.a.w. Untuk lebih khusyuk dalam beribadah, baginda
telah mengasingkan dirinya dari kesibukan orang ramai dengan beribadah di gua.
Allah
s.w.t telah berfirman: “Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang beriman
yakni mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya” (Surah al-Mukminun, ayat 1-2)
Khusyuk
dalam solat boleh melatih kita untuk lebih fokus dalam sesuatu perkara. Hal ini
disebabkan oleh fikiran kita menjadi lebih tenang dan ringan. Contohnya, sekiranya
seorang pelajar itu khusyuk dalam ibadahnya, dia akan lebih mudah untuk
memahami sesuatu subjek yang diajar kerana fikiran mereka lebih tenang.
4.3
BERSEDEKAH
Bersedekah
merupakan amalan yang mulia dan Islam menggalakkan kita bersedekah dalam
kehidupan harian kita. Amalan bersedekah akan diterima oleh Allah sekiranya
kita melakukannya dengan penuh keikhlasan tanpa mengharapkan sebarang pujian
dan balasan.
Allah
s.w.t telah berfirman:
(Surah
a-Taubah, ayat 103)
“Ambillah
(sebahagian) dari harta mereka menjadi sedekah (zakat), supaya dengannya engkau
membersihkan mereka (dari dosa) dan mensucikan mereka (dari akhlak yang buruk)
dan doakanlah untuk mereka, kerana sesungguhnya doamu itu menjadi ketenteraman
bagi mereka dan (ingatlah) Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui”.
Sedekah
tidak akan mengurangkan harta seseorang malah, Allah akan menambah rezekinya.
Apabila seseorang itu bersedekah, hatinya akan lebih tenang dan Allah akan
membersihkan hatinya dari dosa-dosa. Islam telah mendidik umatnya supaya saling
membantu. Oleh itu, beban orang yang berada dalam kesusahan dapat diringankan
apabila seseorang itu bersedekah pada mereka. Bersedekah tidak semestinya dalam
bentuk wang malah boleh juga didapati dalam bentuk lain.
4.4
MENDEKATI YANG HALAL, MENJAUHI YANG HARAM
Umat Islam telah diajar dan dididik oleh Nabi
Muhammad s.a.w untuk makan makanan yang halal dan toyyibah. Islam juga
menekankan kepada umatnya untuk makanan tersebut mestilah dari sumber yang baik
lagi berkhasiat.
Allah s.w.t telah berfirman: “Hai sekalian
manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi, dan
janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan; karena sesungguhnya syaitan
itu adalah musuh yang nyata bagimu” (Surah al-Baqarah, ayat 168)
Antara
makanan sunnah yang disukai oleh baginda ialah kurma, buah zaitun, buah labu, gandum
dan lain-lain. Mengikut kajian, 100 gram buah tamar mengandungi lebih kurang 60
hingga 70 peratus karbohidrat, 15.3 peratus air, 2.5 peratus protein, 0.4
peratus lemak, 2.1 peratus zat-zat logam dan 3.9 peratus serat. Antara
kelebihan buah kurma ialah mempunyai zat besi dan kalsium yang digunakan untuk
menggalakkan pertambahan susu seorang ibu. Buah zaitun juga memiliki khasiat
dalam melembapkan kulit wajah dan mampu mencegah penyakit jantung selain
menyuburkan rambut. Selain itu, buah labu dapat melambatkan proses penuaan dan
bagus untuk mereka yang mempunyai masalah rabun pada waktu malam.
Kita
hendaklah mengamalkan sunnah baginda dalam kehidupan seharian kerana ia
merupakan perkara yang amat baik dan mempunyai banyak kebaikan kepada kesihatan
kita. Rasulullah s.a.w amat menitikberatkan makanan yang diambilnya. Ini
disebabkan oleh setiap makanan yang kita ambil akan memberi kesan pada badan
kita.
Allah
s.w.t telah melarang umatNya dari memakan makanan yang haram iaitu yang dapat
memberikan kemudratan pada kita. Antaranya ialah babi, bangkai dan lain-lain.
Babi merupakan haram kerana ia mendatangkan banyak penyakit berbahaya antaranya
anthrax, botulism, brucella suis dan lain-lain. Oleh sebab itu, Allah telah
melarang kita dari memakannya
.
Setiap
makanan yang diambil akan memberi kesan pada badan kita. Sekiranya makanan
tersebut baik, maka baiklah badan kita. Dan sekiranya makanan tersebut rosak, maka
rosaklah badan kita. Oleh itu, kita perlu mendekati apa-apa yang disuruh dan
menjauhi apa-apa yang dilarang oleh Allah.
5.0
KESIMPULAN
Konsep
perubatan yang terdapat dalam al-Quran dan Sunnah sesuai diikuti oleh semua
manusia tanpa mengira agama dan budaya.Secara tidak langsung, konsep perubatan
Islam turut merangkumi akhlak manusia. Ini membuktikan bahawa Islam itu syumul
dan menyeluruh. Setiap suruhan dan larangan Allah mempunyai sebab-sebab dan
kebaikan yang tersendiri. Sebagai seorang hambaNya, kita mestilah sentiasa taat
dan patuh pada perintahNya. Apabila kita mengamalkan perubatan Islam dengan
sempurna maka, akhlak yang baik serta mulia juga dapat dibentuk dalam diri
seseorang.
Apabila
kebenaran Islam itu terbukti, Islam akan diangkat martabatnya di dunia dan akan
dipandang mulia oleh agama lain. Selain itu, kita dapat simpulkan bahawa Islam
menitikberatkan kebersihan fizikal serta rohani. Sekiranya hati dan fikiran
kita bersih, kita akan dapat beribadah dengan lebih tenang dan khusyuk. Amalan
kita juga akan mudah diterima oleh Allah.
6.0
BIBLIOGRAFI
Abidin,
D. D. (2015). Perubatan Islam dan bukti sains moden. PTS Millennia Sdn Bhd.
Ahmad, S.
M. (2011). Merawat 7 penyakit hati. Pustaka Azhar.
al-Ghazali,
I. (1993). Ramuan ubat (penenang hati). (M. Nur, Trans.) Thinker's Library
Sdn.Shd.
Al-Quran.
(n.d.).
Aurani,
J. (2014). Asas-asas perundangan hidup islam. Akademi Pengajian Islam
Kontemporari.
Muhammad,
M. I. (2003). Membetuk jiwa, tauhid dan akhlak mulia petunjuk rasulullah.
Al-Hidayah Publishers.
Pensyarah: Abd Aziz bin
Harjin
Tel: 013-400-6206,
011-1070-4212, 04-988-2701
abdazizharjin@perlis.uitm.edu.my
URL:
abdazizharjin.blogspot.com
No comments:
Post a Comment