Oleh; Nurul Izzati Binti Mohamad Saad
1.0 PENDAHULUAN
Al-farabi merupakan seorang tokoh ilmuan
islam yang sangat disegani oleh kenyakan tokoh ilsam mahupun bukan islam yang
lain.Hal ini demikian kerana kebijaksanaannya dan sifatnya yang sangat
mencintai ilmu serta banyak membuat kajian demi mendapatkan ssuatu
ilmu.Al-Farabi menyatakan bahawa falsafah atau ilmu ini yang merupakan asas
kepada kesempurnaan dan kebahagiaan yang paling tinggi bagi manusia adalah
berasal dari kalangan kelompok Chaldeans iaitu penduduk awal Mesopotamia.Ilmu
ini kemudiannya tersebar ke Mesir dan dari Mesir terus kepada bangsa Greek
kemudiannya terus kepada orang-orang Syriadan kemudiannya kepada bangsa Arab.
Adalah tidak sukar untuk mengandaikan bahawa
al-Farabi menganggap falsafah sebagai suatu yang boleh mereput dan pupus.
Kerana itulah beliau berharap agar dapat menghidupkan semula ilmu ini dan
mengembalikannya ke tempat asal lahirnya ilmu ini. Beliau menganggap falsafah
sebagai suatu yang sangat penting untuk kebaikan masyarakat, walaupun sesebuah
masyarakat itu ditadbir oleh undang-undang wahyu.
Al-Farabi menyatakan dalam Madinah Fadilah:
“Falsafah sepatutnya terasing daripada kerajaan, sungguhpun setiap kelayakan
lain untuk memerintah mungkin boleh ditunjukkan, negara yang baik ialah yang
kurang bilangan pemimpinnya, pemimpin negara yang sebenarnya bukannya (bersifat
seperti) raja yang sebenar dan (jika sebaliknya) negara akan menemui
kehancuran; dan jika tiada orang yang bijak yang membantu pemimpin negara, maka
kemudiannya selepas suatu tempoh masa, negara itu akan musnah.”
Akan tetapi, pembaharuan falsafah dalam
masyarakat muslim pada masa itu bukanlah suatu usaha yang mudah dan selamat
kerana falsafah merupakan ancaman yang serius kepada kepercayaan asas
Islam.Para ahli falsafah dianggap sebagai kafir dan buku-buku mereka ada yang
dibakar dan hidup mereka sentiasa diancam.Kita sedia maklum bahawa al-Farabi
sendiri telah mencari perlindungan di istana Sayf al-Dawlah, seorang penaung
ilmu.Ahli falsafah di Barat (Sepanyol) menerima layanan yang lebih buruk lagi
dari mereka yang berada di Timur.Dalam muqaddimah koleksi perbahasan falsafah
oleh Ibn Bajjah, Abu Hasan b. Ali b. al-Imam, seorang pengikut Ibn Bajjah
menulis bahawa kebanyakan ulama yang mengkaji ilmu-ilmu terdahulu tidak berani
untuk menulis idea-idea mereka samada kerana takut kepada bahaya yang akan
menimpa mereka atau mereka gagal untuk memahami maksud sebenar ahli-ahli
falsafah tersebut.Oleh yang demikian, mereka beralih kepada ilmu-ilmu yang
dibenarkan oleh kerajaan.Ibn Tufayl menyalahkan Ibn Bajjah kerana memendekkan
subjek falsafah yang dibincangkannya.Kita juga dapat mengetahui dari Ibn Rushd
iaitu ketika Abu Ya’qub telah bertanya kepadanya ‘apakah yang ahli falsafah
fikirkan mengenai syurga’, maka Ibnu Rushd dengan penuh rasa takut dan
ragu-ragu, cuba untuk menyelamatkan diri dan menafikan dirinya ada kaitan
dengan falsafah.
2.0 BIODATA
Nama sebenar Al-Farabi ialah Abu Nasr
Muhammad B Turkhan bin al-Uzalagh al-Farabi.Beliau dikenali dengan nama
Alpharabius di Barat.Beliau berketurunan Parsi. Beliau mendapat gelaran
Al-Farabi kerana kelahirannya di Farab yang juga disebut Kampung Utrar.Daerah
ini dahulunya termasuk dalam wilayah Iran namun kini termasuk ke dalam wilayah
Republik Uzbekistan yang merupakan daerah Turkestan Rusia.Bapa beliau merupakam
seorang jeneral yang memiliki posisi penting di Parsi manakala ibu beliau
berdarah Turki asli. Berdasarkan catatan dari Awarudin Harahap yang bertahun
1981, Al-Farabi dilahirkan pada tahun 258 H bersamaan 870 M di dalam keluarga
yang berada dan dipenuhi dengan kesenangan.Tetapi kehidupan beliau tidak
dipengaruhi dengan kemewahan, bahkan beliau lebih suka memikir perkara
metafizik walaupun berada dalam bidang fiqh yang membolehkan beliau menjawat
jawatan qadhi tetapi bidang itu tudak memberi kepuasan kepada dirinya.
Beliau
akhirnya mengembara menuju Baghdad dan mempelajari ilmu mantik daripada Abi
Basyar Ibn Bata dan kemudiannya daripada Yuhana b Hailan di Haran. Beliau tekun
mempelajari falsafah walaupun usianya sudah mencecah 40 tahun. Beliau meminati
untuk menyingkap perkara yang kabur dan caranya ialah dengan melakukan
pengembaraan.Beliau mahir menguasai banyak bahasa di antaranya ialah, bahasa
Arab, Turki dan Parsi serta menguasai muzik secara teori dan
praktikal.Diriwayatkan beliau tidak mengambil berat masalah dunia seperti
pakaian, tempat tinggal bahkan beliau telah meninggalkan jawatan qadhi yang
disandang di negerinya.Beliau selalu keluar waktu malam bagi mencari
tempat-tempat berpokok dan berair bagi membaca dan mendengar muzik.
Beliau cuba menyatukan pendapat Aristo dan
Plato serta Aristo dan.Galinousdan antara semua mereka dengan ajaran
islam.Tindakan beliau bagaimanapun telah dikritik oleh Hibbatullah Ibn
Albarakah Al Baghdadi dengan bantuan pemikiran Al Ghazali kerana sealiran
dengan Aflutin.Al Baghdadi menyifatkan falsafah beliau sebagai bertabiat
Aflutin tetapi bersifat Aristo.Hal ini disebabkan Al-Farabi bergantung kepada
karya-karya yang telah diselewengkan.
3.0 Sumbangan Al-farabi
Karya al-Farabi kebanyakannya telah hilang
dan yang sampai kepada kita hari ini hanyalah beberapa potongan ayat dan ada
antaranya bertentangan antara satu sama lain dan memerlukan kepada penyusunan
yang baru.Karya beliau telah sampai pada angka 117 termasuk buku dan
risalah.Ianya mencakupi mantiq, pendidikan, nature, ilmu ketuhanan, akhlak, politik,
falsafah, matematik, kejuruteraan, perbahasan dan astronomi.Buku yang paling
bermutu ialah ensiklopedia yang bernama ‘ihksou al Ulum yang dianggap karya
terpenting berbahasa Arab dalam penyusunan ilmu.Di dalamya beliau telah
menbahagikan ilmu mengikut zaman.
Antara karangan beliau di bidang ketuhanan
ialah “Al Nafs”, “Al Jauhar” dan “Al Zaman”.Dalam bidang falsafah beliau telah
mengarang buku “Ma’ani al Aqlu” dan Kitab “Uyunu al Masail".Antara
karangan beliau di bidang bahasa ialah buku “Kitabu al Huruf” dan “Kitabu al
Alfaz”.Al Farabi telah digelar sebagai Failasuf Islam dan guru kedua selepas
Aristo kerana kemashurannya di bidang falsafah dan ilmu-ilmu.Ibn Halkhan telah
mensifatkan beliau sebagai ahli falsafah Islam yang teragung.Antara muridnya
yang terulung ialah Ibn Sina, Mata b. Yunus dan Abu Zakaria b. ‘Adi Al Takriti.
Sebagai pembangun sistem filsafat, ia telah
membaktikan diri untuk berkontemplasi, menjauhkan diri dari dunia politik
walaupun menulis karya-karya politik yang monumental.Ia meninggalkan risalah
penting.Filsafatnya menjadi acuan pemikiran ilmiah bagi dunia Barat dan juga
Timur.Selama sepeninggalnya, Al-Farabi hidup di tengah kegoncangan masyarakat
dan politik Islam.Pemerintah pusat Abbasiyah di Baghdad sedang berada dalam
kekacauan di bawah pimpinan khalifah-khalifah Radli, Muttaqi, Mustakfi.Pada
ketika itu kemunculan negara-negara di daerah yang mengambil alih
kekuasaan.Al-Farabi dengan cemas hati melihat perpecahan khalifah dan
kemunduran masyarakat Islam.Seperti yang dinyatakan beliau tidak aktif dalam
bidang politik, tetapi tetap memberikan kontribusi pemikiran dengan menulis
buku politik untuk memperbaharui tata negara.Pembaruan itu menurutnya hanya
dapat berhasil apabila sudah berakar kukuh dalam fondasi filsafat.
Walaupun al-Farabi merupakan ahli metafizik
Islam yang pertama dan terkemuka namun beliau lebih dikenali di kalangan kaum
Muslimin sebagai penulis karya-karya filsafat politik.Para ahli sepakat
memberikan pujian yang tinggi kepadanya, terutama sebagai ahli logika yang
masyhur dan juru bicara Plato dan Aristoteles pada masa itu.Beliau belajar
logika daripada Yuhanna ibn Hailan di Baghdad dan memperbaiki bidang logika, meluaskan
dan melengkapi aspek-aspek rumit yang telah ditinggalkan oleh al-Kindi.
Kehidupan al-Farabi terbahagi kepada dua, iaitu
pertama bermula dari sejak lahir sampai usia lima tahun.Pendidikan dasarnya
ialah keagamaan dan bahasa.Beliau mempelajari fikih, hadis dan tafsir al-Qur’an
serta mempalajari bahasa Arab, Turki dan Persia.Periode kedua ialah pada usia
tua dan kematangan intelektual.Baghdad merupakan tempat belajar yang terkemuka
pada abad keempat.Di sana beliau bertemu dengan sarjana dari pelbagai bidang, antaranya
para filosof dan penerjemah.Beliau tertarik untuk mempelajari logika, dan
antara ahli logika paling terkemuka adalah Pemikiran Metafisika Abu Bisyr Matta
ibn Yunus.Al-farabi telah belajar beberapa lama dengannya.Baghdad merupakan
kota yang pertama dikunjunginya.Beliau telah berada selama dua puluh tahun di
Baghdad dan kemudiannya berpindah ke Damaskus.Di sini beliau berkenalan dengan
Gabenor Aleppo, Saifuddaulah al-Hamdani.Gabenor ini sangat terkesan dengan al-
Farabi, lalu diajaknya pindah ke Aleppo dan kemudian mengangkat al-Farabi
sebagai ulama istana.
Kota kesayangannya adalah Damaskus.Beliau
menghabiskan umurnya bukan di tengah-tengah kota, tetapi di sebuah kebun yang
terletak di pinggir kota.Di tempat inilah beliau mendapat banyak ilham menulis
buku-buku filsafat.Penyelidikanya tentang filsafat Yunani terutama mengenai
filsafat Plato dan Aristoteles begitu mendalam sehingga digelari julukan
Mu’alim Tsani atau Guru Kedua kerana Guru Pertama diberikan kepada Aristotles, disebabkan
usaha Aristotles meletakkan dasar ilmu logika yang pertama dalam sejarah
dunia.Al-Farabi menunjukkan kehidupan spiritual dalam usianya yang sangat muda
dan mempraktikkan kehidupan sufi.Beliau juga ahli muzik terbesar dalam sejarah
Islam dan komponis beberapa irama music yang masih dapat didengarkan dalam
perbendaharaan lagu sufi musik India.20 Orde Maulawiyah dari Anatolia masih
terus memainkan komposisinya sampai sekarang.Al-Farabi telah mengarang ilmu
musik dalam lima bahagian.Buku-buku ini masih berupa naskah dalam bahasa Arab, tetapi
sebahagiannya sudah diterbitkan dalam bahasa Perancis oleh D’Erlenger.Teorinya
tentang harmoni belum dipelajari secara mendalam.Pengetahuan estetika al-Farabi
bergandingan dengan kemampuan logikanya.Beliau meniggal pada tahun 950 M pada
usia 80 tahun.
Beliau meninggalkan sejumlah besar tulisan
penting.Karya al-Farabi dapat dibagi menjadi dua, satu antaranya mengenai
logika dan mengenai subjek lain.Tentang logika al-Farabi mengatakan bahawa
filsafat dalam erti penggunaan akal fikiran secara umum dan luas adalah lebih
dahulu daripada keberadaan agama, baik ditinjau dari sudut waktu mahupun dari
sudut logik.Dikatakan lebih dahulu dari sudut pandang waktu, kerana al-Farabi
berkeyakinan bahawa masa permulaan filsafat, dalam erti penggunaan akal secara
luas bermula sejak zaman Mesir Kuno dan Babilon, jauh sebelum Nabi Ibrahim dan
Musa.Dikatakan lebih dahulu secara logika kerana semua kebenaran dari agama
harus difahami dan dinyatakan, pada mulanya lewat cara-cara yang rasional, sebelum
kebenaran itu diambil oleh para Nabi.
Karya al-Farabi tentang logika menyangkut
bahagian-bahagian berbeza dari karya Aristotles Organon, baik dalam bentuk
komentar mahupun ulasan panjang. Kebanyakan tulisan ini masih berupa naskah dan
sebahagian besar naskah-naskah ini belum ditemukan.Manakala karya dalam
kelompok kedua menyangkut pelbagai cabang pengetahuan filsafat, fizik, matematik
dan politik.Kebanyakan pemikiran yang dikembangkan oleh al-Farabi sangat
berafiliasi dengan sistem pemikiran Hellenik berdasarkan Plato dan Aristoteles.
Diantara judul karya al-Farabi yang terkenal
adalah :
Maqalah fi Aghradhi ma Ba’da al-Thabi’ah
Ihsha’ al-Ulum 25
Kitab Ara’ Ahl al-Madinah al-Fadhilah
Kitab Tahshil al-Sa’adah
‘U’yun
al-Masa’il
Risalah fi al-Aql
Kitab al-Jami’ bain Ra’y al-Hakimain :
al-Aflatun wa Aristhu
Risalah fi Masail Mutafariqah
Al-Ta’liqat
Risalah fi Itsbat al-Mufaraqat
Jika ditinjau dari Ilmu Pengetahuan, karya-karya
al-Farabi dapat ditinjau menjadi enam bahagian iaitu logika, ilmu-ilmu
Matematik, ilmu Alam, teologi, ilmu Politik dan kenegaraan.Karyanya yang paling
terkenal adalah Al-Madinah Al-Fadhilah iaitu Kota atau Negara Utama yang
membahaskan tentang pencapaian kebahagiaan melalui kehidupan politik dan
hubungan antara rejim yang paling baik menurut pemahaman Plato dengan hukum
Ilahiah islam.Filsafat politik Al-Farabi khususnya gagasannya mengenai penguasa
kota utama mencerminkan rasionalisasi ajaran Imamah dalam Syi’ah.
Al-Farabi menguasai berbagai cabang ilmu
pengetahuan.Pada tahun 1890 Dieterici menterjemahkan beberapa risalah pendek
al-Farabi, umumnya yang berkaitan dengan sains.Bukunya yang merupakan sumbangan
terhadap sosiologi adalah Risalah fi Ara Ahl al-Madinah al-Fadilah yang
kemudian diedit dan diterjemahkan oleh Dieterici sebagai Philosophia de Araber
dan Der Mustarstaat Von Al-Farabi.Buku penting lain yang diterjemahkan kepada
pelbagai bahasa Barat adalah Musiqi al-Kabir dan Ihsa al-Ulum, sebuah karya
ensiklopedia yang kemudian banyak berpengaruh atas penulis Barat.
Dalam menetapkan penggolongan jenis ilmu, Al-farabi
menampilkan gambaran pemikiranya yang lengkap sehingga dapat dilihat dengan
mudah setiap persamaan antara pelbagai jenis ilmu yang pada mulanya dijangka
tidak ada persamaan sama sekali.Seperti ilmu nahu misalnya yang menjadi dasar
penelitian soal bahasa ilmu semantik.Pandangan al-Farabi mengenai semantik
sebagai alat penguasaan pelbagai jenis ilmu sebenarnya mengikuti pemikiran
Aristotle, bukan mengikuti pemikiran para filosof Stoicisme yang menganggap
semantik sebagai ilmu pengetahuan.Oleh sebab itu, tidak hairanlah jika
al-farabi memandang semantik sebagai alat atau sebagai sarana untuk menetapkan
hukum umum guna memperkuat kesanggupan berfikir yang dapat membawa manusia
kejalan yang tepat menuju kebenaran.
Menurut al-Farabi, terdapat tiga jenis
keutamaan iaitu keutamaan pandangan, keutamaan berfikir dan keutamaan
akhlak.Dalam Tahshilus-Sa’adah ada mengatakan bahawa masalah kemanusiaan yang
jika dihayati oleh bangsa-bangsa atau oleh penduduk sesuatu negeri dapat
mendatangkan kebahagiaan duniawi dalam kehidupan pertama dan kebahagiaan yang
jauh lebih tinggi dalam kehidupan akhirat.
Yang
dimaksud dengan pandangan utama ialah pelbagai jenis ilmu menuju kepada
pengetahuan tentang semua yang ada dalam alam wujud dan ini terbahagi kepada
dua bahagian iaitu Ilmu Fithriyyah badihiyyah yakni pengetahuan yang dicapai
melalui intuisi dan ilmu lainya yang dapat dicapai dengan jalan pengamatan, penelitian,
pengajaran dan pembelajaran. Semua ilmu tersebut terdiri daripada tiga jenis
pokok iaitu ilmu pasti, ilmu alam dan ilmu ketuhanan atau metafisik.Keutamaan
berfikir berguna untuk menetapkan tujuan yang dicita-citakan oleh manusia dan
yang hendak diusahakan kewujudannya.Selagi tujuan itu bermanfaat dan baik, maka
jalan yang ditempuh untuk mewujudkanya pun bermanfaat dan baik.
Bukunya Ihsa al-Ulum merupakan ensiklopedia
mengenai ilmu akhlak yang terbahagi kepada lima bagian.Bahagian pertama ialah
bahasa, kedua ialah ilmu hitung, manakala yang ketiga ialah ilmu logika, keempat
ilmu-ilmu alam iaitu natural science, dan yang kelima ialah politik dan sosial
ekonomi atau sosio ekonomi.Para ahli fikir mutakhir mengakui bahawa mereka
berhutang budi kepada al-Farabi atas segala yang telah mereka capai dalam
bidang ilmu pengetahuan.Dalam mengambil sesuatu bahan ilmiah dari asalnya, al-Farabi
memakai jalan pengelasan yang sangat teliti yang berdasarkan dialektika.Dan ini
dilakukan dengan meletakkan kaedah-kaedah umum lalu dan daripadanya diambil
alasan yang diperlukan.
Pendapat al-Farabi mengenai wujud Allah dan
pengetahuan umum yang bersangkutan dengan Aqlil Awal, first intelegence dan
lainnya diambil dari teori Aristotles mengenai penciptaan atau creation.Tetapi
al-Farabi tidak percaya akan kekekalnya alam, yang menurut pendapat Aristotles
bahawa alam itu adalah kekal. Menurut al-Farabi, alam ini mempunyai pangkal dan
hujung.Selanjutnya al-Farabi percaya akan adanya hidup setelah mati akan
menjadi hari pengadilan bagi manusia yang berakhir mendapat ganjaran baik atau
buruk menurut perbuatan mereka pada masa hidup di atas bumi.Ini jelas
menunjukkan bahawa pendapat al-Farabi ini adalah bawaan dari al-Qur’an dan
Hadis Maka, bagi al-Farabi logika bukanlah satu jalan untuk mencapai makrifat
tetapi ia adalah alat pencapai makrifat.Logika bukanlah jalan untuk mendapatkan
hakikat tetapi ia sendirilah pendapat dari hakikat itu.
Tata kerja akal dalam proses pemikiran, amaliyat
al-fikri, menurut al-Farabi meningkat mengikut tahap.Akal pada seseorang bayi
bersifat potensial (aqlu bil quwwati), yang disebut oleh al-Farabi dengan
aqlul-hayuli (material intelect).Aqlul-hayuli itu bersifat pasif (passive
intelect), dan mulai bergerak menjadi akal berkarya (aqlu bil-fi’li, actual
intellect) setelah menerima gambaran bentuk-bentuk (al surah, forms) melalui
kodrat indriani (al hassat) mahupun kodrat imajinasi (al mutakhayyilat).Beliau
mengolahnya menjadi pengertian-pengertian (al ma’ani, conceptions) dan pada
tahap itu ia berubah menjadi akal berdaya guna (aqlul-mustafad, acquired
intellect).Akal berdaya guna (aqlul-mustafad, acquired intellect) itu sekadar
bertindak mengolah, mencari hubungan-hubungan antara segala pengertian untuk merekamkan
tahu (al’ilm, knowledge) pada perbendaharaan ingatan.Tetapi tahu itu sendiri
menurut al-Farabi adalah anugerah dari akal giat (aqlul-fa’al, active
intellect) yakni kudrat ilahi, sebagai akibat dari kegiatan akal berdayaguna
itu.Tahu di dalam perbendaharaan ingatan itu berpangkal kepada materi dan
bentuk (al madah dan al shurah) yang ditangkap oleh kudrat indriani dari alam
luar.Materi itu tidak mempunyai perwujudan tanpa bentuk. Akan tetapi di dalam
proses pemikiran (amaliyat alfikri) sentiasa materi itu dipisahkan dengan
bentuk hingga diperkirakan perwujudan materi tanpa bentuk, yang oleh al-Farabi
disebut dengan al hayuli dan oleh Aristoteles disebut dengan hyule.
4.0 Klasifikasi
Ilmu Pengetahuan Menurut Al-Farabi
Al-farabi telah memberikan klasifikasi
tentang ilmu pengetahuan dalam tujuh bahagian iaitu logic, percakapan, matematik,
fizik, metafizik, politik dan ilmu fikhi (jurisprudence).Ketujuh-tujuh ilmu
pengetahuan ini telah melingkupi seluruh kebudayaan Islam pada masa itu.Ilmu
pengetahuan tentang percakapan yang dikenali sebagai ilmu al-lisan, dibahaginya
pula kepada tujuh bahagian iaitu bahasa gramatika, syntax (ilmu tarkib
al-kalam), syair, menulis dan membaca.Aturan ilmu bahasa yang mencakupii
kesemua pembahagian ini merupakan tujuh bagian pula iaitu ilmu kalimat mufrad, ilmu
kalimat yang dihubungkan oleh harf el-jar (proposition), undang-undang tentang
penulisan yang benar, undang-undang tentang pembacaan yang betul dan aturan
tentang syair yang baik.
Ilmu logic diajarkan kepada menengah atas
bagi orang-orang yang hendak menyediakan dirinya menjadi sarjana.Oleh sebab itu,
ilmu logik itu lebih dipandang bersifat seni daripada sifatnya sebagai
ilmu.Ilmu atau seni logik pada umumnya terdiri sebagai berikut, ‘Supaya dapat
mengoreksi fikiran seseorang untuk mendapatkan kebenaran’.Logik itu dibahagi
dalam beberapa bahagian.Dimulakan dengan Catagory dan disudahi dengan syair
(poetry).Orang Arab juga memasukkan ilmu balaghah (rothorika) dan syair menjadi
sebahagian dari ilmu logik.Kemudian setelah diselidik, ternyata itu termasuk
dalam bahagian mantik, maka sekarang ini pembahagian ilmu logika menjadi
sembilan fasal.Tentang matematik, al-Farabi membahaginya menjadi tujuh bahagian
iaitu arithmatik, geometri, optik, astronomi, musik, hisabaqi dan
mekanikal.Metafizik ditujukan pada dua jenis pelajaran.Pertama, pengetahuan
tentang makhluk dan yang kedua contoh-contoh dasar atau filsafat ilmu.Tentang
ilmu makhluk dikatakannya sebagai ilmu yang mempelajari dasar-dasar makhluk
yang tidak didasarkan kepada bentuk jasmani atau benda-benda berupa tubuh.
Politik dikatakannya juga sebagai ilmu sipil
yang menjurus kepada etika dan politik.Filusuf-filusuf Islam menukarkan
perkataan Politeia dari bahasa Yunani dengan perkataan Madani.Erti perkataan
ini adalah sipil yang berhubungan dengan kota.Ilmu agama dibahagikan kepada
fikih (Yurisprudence) dan kalam (theology).Ilmu kalam ada dua cabangnya yang
kemudian dimasukkan menjadi ilmu agama, adalah pengetahuan baharu yang
dimasukkan ke dalam Islam.Klasifikasinya dalam perincian ilmu pengetahuan dapat
disimpulkan seperti berikut:
1.Ilmu bahasa iaitu syntaksis, gramatik, pengucapan
dan tuturan, dan puisi.
2. Logik iaitu pembahagian definisi dan
komposisi gagasan-gagasan yang sederhana.
3.Sains persiapan;
a. Aritmeti iaitu praktis teori
b. Geometri iaitu praktis teori
c. Optik
d. Sains tentang langit merupakan astrologi, gerak
dan susuk benda-benda langit.
e. Musik ialah praktis teori
f. Ilmu tentang timbangan.
g. Ilmu membuat alat-alat pembuatan
mesin-mesin dan instrumen-instrumen sederhana untuk digunakan dalam pelbagai
seni dan sains seperti astronomi dan muzik.
4. Fisika yang merupakan sains alam, metafizik
iaitu sains yang berhubungan dengan Tuhan dan prinsip-prinsip kebendaan.
Fizik
a.Ilmu tentang prinsip-prinsip yang mendasari
benda-benda alam.
b.Ilmu tentang sifat dan ciri elemen, dan
prinsip yang mengatur kombinasi elemen menjadi benda.
c. Ilmu tentang pembentukan dan kerusakan
benda.
d. Ilmu tentang reaksi yang terjadi pada
elemen-elemen dalam membentuk ikatan.
e. Ilmu tentang benda-benda ikatan yang
terbentuk dari empat elemen dan sifat-sifatnya.
f. Ilmu mineral.
g. Ilmu tumbuhan.
h. Ilmu hewan.
Metafizik:
a. Ilmu tentang hakikat benda.
b. Ilmu tentang prinsip-prinsip sains khusus
dan sains pengamatan.
c. Ilmu tentang benda non-jasadi, kualitas-kualitas
dan ciri-cirinya yang akhirnya menuju kepada ilmu tentang kebenaran, yaitu
mengenai Allah yang salah satu nama-Nya ialah kebenaran(al-Haqq).
5. Ilmu kemasyarakatan:
a. Jurisprudensi
b. Retorik.
5.0 Hukum
Mempelajari Ilmu Pengetahuan Menurut Al-Farabi
Islam mengharuskan setiap pemeluknya untuk
berusaha menjadi ilmuwan dalam bidang tertentu sejauh yang dapat mereka capai
dalam ilmu pengetahuan.Lebih jauh mereka menemukan sejarah tokoh-tokoh agama, salah
satunya adalah al-Farabi yang telah berhasil membuka jalan kepada kunci ilmu
pengetahuan, di mana manusia memperoleh keberkahan dan manfaat yang tak
ternilai harganya.
“Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang
Menciptakan”. (Al – A’laq: 1)
Wahyu pertama yang diterima Nabi dari Allah
mengandung perintah, “Bacalah dengan nama Allah”.Perintah ini mewajibkan orang
untuk membaca.Ertinya pengetahuan harus dicari dan diperoleh demi Allah.Allah
tidak saja berada pada awal pengetahuan, Ia juga berada pada akhirnya, menyertai
dan memberkati keseluruhan proses belajar.Salah satu sifat Allah yang
disebutkan dalam al-Qur’an adalah alim, yang bererti “Yang memiliki
pengetahuan”.Oleh sebab itu, memiliki pengetahuan merupakan suatu sifat ilahi
dan mencari pengetahuan merupakan kewajiban bagi yang beriman. Apabila
orang-orang yang beriman diwajibkan mewujudkan sifat-sifat Allah dalam
keberadaan mereka sendiri seperti dikatakan oleh sebuah hadis, maka menjadi
suatu keharusan bagi semua orang yang percaya akan Allah sebagai sumber segala
sesuatu yang ada, untuk mencari dan menyerap dalam wujud mereka sebanyak
mungkin sifat-sifat Allah termasuk dengan sendirinya pengetahuan sehingga
wawasan tentang Yang Kudus menjadi darah daging kehidupan mereka.Sudah jelas, bahwa
tidak semua sifat Allah dapat diserap oleh manusia mengingat kudratnya yang tak
terbatas dan tak terhingga tetapi setiap manusia pasti dapat memiliki
sifat-sifat ilahi sebanyak yang diperlukan untuk pemenuhan dan perealisasian
dirinya sendiri.Dan pengetahuanlah yang membezakan manusia dengan malaikat dan
dari semua makhluk yang lain dan melalui pengetahuanlah kita dapat mencapai
kebenaran.
6.0 KESIMPULAN
Sesungguhnya Al-Farabi merupakan seorang
tokoh falsafah yang serba boleh.Banyak daripada pemikirannya masih relevan
dengan perkembangan dan kehidupan manusia hari ini.Sementelahan itu, pemikirannya
mengenai politik dan negara banyak dikaji serta dibicarakan di peringkat
universiti bagi mencari penyelesaian dan sintesis terhadap segala kemelut yang
berlaku pada hari ini.Abu Nashr Muhammad juga merupakan salah satu tokoh
filosof muslim yang banyak dikenal di dunia Barat dengan sebutan al-Parabius
atau guru kedua setelah Aristoteles sebagai guru pertama.Banyak
pemikiran-pemikiran al-Farabi yang diambil dari Aristoteles, akan tetapi
al-Farabi tidak hanya menerima begitu saja.Beliau dalam menelaah pemikiran
Aristotles selalu dihubungkan dengan al-Qur’an dan Hadis.Seperti pendapat
Aristotles yang menyatakan bahwa dunia ini kekal, tetapi menurut al-Farabi
dunia ini tidak akan selamanya kekal kerana al-Farabi masih mempercayai bahawa
akan adanya hari kiamat, maka beliau berpendapat bahwa dunia ini tidak akan
kekal selamanya.
Al-Farabi mengklasifikasikan ilmu pengetahuan
ke dalam tujuh bagian.Ketujuh ilmu pengetahuan ini melingkupi seluruh
kebudayaan Islam pada masa itu.Al-Farabi juga berpendapat bahawa mempelajari
ilmu pengetahuan itu wajib hukumnya.Akan tetapi dalam perkembangannya kajian
tentang ilmu pengetahuan dalam Islam semakin rendah, mereka lebih suka mengkaji
ilmu fiqh dari pada ilmu pengetahuan. Pada hal semua ilmu pada hakikatnya itu
sama kecuali ilmu-ilmu yang dilarang oleh Allah untuk dipelajari.
Pensyarah: Abd Aziz bin Harjin
Tel: 013-400-6206, 011-1070-4212, 04-988-2701
abdazizharjin@perlis.uitm.edu.my
URL: abdazizharjin.blogspot.com
No comments:
Post a Comment