Oleh:Nur Amalina
Binti Fauzil
PENDAHULUAN
Sudah terang lagi
bersuluh, semakin hari kita semakin menghampiri ambang 2020. Keadaan ini
menandakan titik permulaan pelbagai cabaran dan rintangan yang bakal
menghambat.Dalam dunia yang dilingkari kemajuan sains dan teknologi ini, politik
negaraseharusnya bertambah mantap dan semakin kukuh. Hal ini dapat mengusir
anasir-anasir yang ada dalam sesebuah negara. Untuk mencapai kejayaan, pemimpin
dan rakyatnya perlu berganding bahu bagimencapai matlamat ini.
Apabila pemimpin
memimpin negara dengan adil kehidupan rakyat menjadi sejahtera. Rakyat bukanlah
‘haiwan robotik’ yang tidak mempunyai rasa dan jiwa. Oleh itu, kita sebagai
rakyat perlu menjalankan tanggungjawab kita untuk sama-sama memastikan negara
kita terus gah di persada dunia. Dengan adanya tanggungjawab sebegitu, kita
mampu mengadunkan satu kombinasi yang cukup padu bagi memastikan sains politik
dalam Islam diamalkan dalam pemerintahan negara.
Saya akan
menjelaskan dengan lebih lanjut mengenai sains politik dalam Islam, sumber-sumber
falsafah politik Islam, politik dan agama, undang-undang politik, konsep
politik Islam, hubungan diplomatik dalam Islam. Sebagai penutup wacana, marilah
kita bermuafakat bersama-sama pemimpin untuk menjulang negara ke puncak jagat
kerana muafakat merupakan inti perpaduan. Hal ini dapat mengukuhkan lagi negara
kita daripada berpecah-belah.
KONSEP SAINS
POLITIK DALAM ISLAM
1.1 Sains Politik
Dalam Islam
Perkataan falsafah
yang berasal daripada cantuman 2 perkataan Yunani iaitu philo-sophia bermakna ‘cinta
pada kebaikan’. Falsafah politik Islam adalah teori berkenaan negara seperti
prinsip-prinsip pembinaan dan pentadbiran negara. Terasnya adalah keadilan, kebebasan
bersuara, berunding dan lain-lain. Antara matlamatnya untuk memberi panduan
pembinaan negara supaya ia dapat mencapai matlamat kewujudan negara itu
berdasarkan kaedah undang-undang Islam. Antara pakar-pakar yang membahaskan
falsafah politik kenegaraan Islam ialah Farabi, Ibnu Sina, Ibnu Khaldun, Ibnu
Rusdi, Kindi dan lain-lain.
Falsafah politik
adalah asas dalam sains politik. Pemikiran falsafah dan idea tentang politik
oleh tokoh-tokoh klasik dan moden di bahas dan di analis bagi melihat
kesesuaiannya dengan amalan kehidupan politik masa kini. Antara tokoh-tokoh
ulung ialah Plato, Aristotle, Hobbes, Locke, IbnKhaldun dan Mark.Analisis
dilakukan dalam bentuk normatif iaitu sekadar mengemukakan saranan apakah yang
terbaik mengikut pandangan sarjana yang dikaji.
Sumber-sumber
falsafah politik Islam al-Quran, sunnah, iaitu perbuatan dan kata-kata-kata
Nabi Muhammad, amalan sahabat-sahabat karib beliau dan pendapat sarjana agama
dan pakar-pakar undang-undang Islam. Ayat 104 dalam al-Quran surah Ali Imran
yang bermaksud, “ Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru
(berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala
perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji).
Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya”.Syed
Qutubmengatakan kumpulan orang Islam yang mendorong kebaikan danmencegah
kejahatan memerlukan kuasa politik bagi menyeru kebaikan dan mencegah kejahatan
memerlukan kuasa politik. Ayat ini adalah bukti daripada al-Quran bahawa bagi
mendorong kebaikan dan mencegah kejahatan kita memerlukan kuasa politik dan
kuasa pemerintahan yang kukuh.
Sumber politik
Islam sebagaimana yang disentuh lebih awal diambil daripada panduan al-Quran
dan sunah. Ia juga boleh dilihat dari sudut pengertian kuasa, penghayatan
nilai-nilai seperti keadilan, bertanggungjawab dan amanah dalam melaksanakan
tugas pemerintahan. Semua ini adalah perintah Allah SWT dan dipraktikkan oleh
Rasulullah SAW. Tiada mana-mana pengamal boleh mendakwa ia beramal dengan
politik Islam sebagaimana tindakannya itu bercanggah dengan prinsip sumber yang
ditetapkan Allah dan Rasul-Nya. Dalam hal kebebasan bagaimana prinsip sumber
ini dilaksanakan terpulanglah kepada ijtihad semasa bersesuaian dengan
keperluan konteks dan zaman yang berubah-ubah.
1.1.1 Politik dan
Agama
Negara Islam yang
pertama didirikan oleh Nabi Muhammad. Negara itu dikenali dengan nama Madinah, diambil
sempena nama bandar Madinah yang menjadi pusat pemerintahan negara itu. Ketua
negaranya ialah Nabi Muhammad sendiri. Sistem ketatanegaraan Islam yang
digunakan di Madinah menunjukkan Islam agama yang tidak memisahkan antara
politik dan agama. Politik adalah sebahagian daripada Islam dan menegakkan
pemerintahan berdasarkan undang-undang Islam adalah kewajipan orang-orang
Islam.Islam ialah suatu peraturan umum danundang-undang yang bersifat sempurna
dan menyeluruh mencakupi seluruh ruang kehidupan manusia dalam mengatur
perancangan dan sistem hidup mereka.
Erti kata lain, Islam
adalah agama yang lengkap kerana agama yang mengandungi berkaitan akidah, ibadah,
akhlak, muamalah dan sejarah seperti yang terkandung dalam al-Quran dan sunnah.
Ia mencantumkan kehidupan spiritual dengan kehidupan material, tidak memisahkan
dunia daripada akhirat. Buktinya, C.A.Nallino berkata, “ Dalam masa yang sama, Muhammad
berjaya mengasakan agama dan negara. Kedua-dua unsur ini berjalan seiringan
selama hayat beliau”. Selain itu, Dr. V. Fitzgerald juga mengatakan dalam
bukunya MuhammadanLaw, “ Islam bukan sahaja agama tetapi ia merangkumi sistem
politik. Meskipun pada dekad terakhir ini muncul sekelompok orang Islam yang
mengaku berfikiran moden dan berusaha memisahkan agama dan politik, namun
kedua-dua unsur itu tidak dapat dipisahkan antara satu dengan yang lain”.
Sistem politik
Islam terikat kepada prinsip-prinsip undang-undang Islam yang mutlak dan
faktor-faktor yang boleh berubah-ubah. Dalam masyarakat yang berkembang pesat, banyak
isu-isu yang perlu ditangani dengan segera. Sistem politik Islam dapat
menyelesaikan masalah isu-isu kontemporari dengan menggunakan konsensus
pakar-pakar bagi mengatasi kekeliruan apabila menentukan dasar-dasar
pentadbiran. Sistem politik Islam dapat berfungsi apabila pemerintahan itu
berdasarkan sistem Islam adalah seperti undang-undang negara dicipta oleh
Tuhan. Tuhan telah menetapkan cara hidup yang paling baik untuk manusia dan
alam. Orang-orang Arab Mekah yang menyembah berhala mengakui kewujudan dan
kuasa Tuhan tetapi mereka tidak mahu mematuhi undang-undang Tuhan. Orang Islam
menerima prinsip bahawa tugas membuat undang-undang adalah hak Tuhan. Hal ini
dibuktikan dalam Surah al-A’raaf ayat 3 yang bermaksud, (Katakanlah kepada
mereka Wahai Muhammad): "Turutlah apa Yang telah diturunkan kepada kamu
dari Tuhan kamu dan janganlah kamu menurut pemimpin-pemimpin Yang lain dari
Allah; (tetapi sayang) amatlah sedikit kamu mengambil peringatan". Orang
Islam yakin undang-undang yang dicipta oleh Tuhan adalah undang-undang yang
terbaik dan demi menjaga kepentingan manusia dan alam.
Selain itu, keadilan
dan kesamaan merupakan salah satu dari ciri-ciri sistem politik Islam. Ketua
negara wajib melaksanakan hukuman dengan adil tanpa mengira keturunan, bahasa
dan pangkat. Dalam Islam, manusia adalah sama di sisi undang-undang. Tiada
siapa yang dapat mengatasi undang-undang. Pakar-pakar menetapkan syarat menjadi
ketua negara mestilah bersifat adil. Ketua negara hendaklah adil dalam
melaksanakan undang-undang, menagihkan kekayaan negara serta kuasa dan pangkat
walaupun kepada orang-orang bukan Islam. Contohnya, kisah khalifah Ali yang
kehilangan baju besi sewaktu Perang Safain dan didapati baju besi itu ada pada
seorang Yahudi, lalu Ali membuat laporan kepada hakim Suraih bin Hani. Dalam
perbicaraan tersebut, Ali tidak dapat mengemukakan saksi, lalu mengikut
prosedur mahkamah, orang Yahudi itu menang, walaupun Ali adalah ketua negara. Akhirnya,
orang Yahudi itu mengaku bersalah dan memeluk Islam, selepas beliau melihat
sendiri keadilan undang-undang Islam dan keadilan sistem pemerintahan Islam.
Ciri yang terakhir
adalah ketaatan. Ketaatan rakyat kepada ketua negara adalah ciri penting dalam
sistem politik Islam. Umar bin Khatab pernah berkata, “ Tidak ada Islam tanpa
jemaah, tidak ada jemaah tanpa ketua, dan tidak ada ketua tanpa pengikut yang
taat”. Al-Quran mengatakan sikap taat kepada ketua adalah wajib, seseorang itu
dilarang menolak suruhan ketuanya selagi tidak melanggar undang-undang Islam.
Dalam Surah an-Nisaa’ ayat 59 bermaksud, “ Wahai orang-orang Yang beriman, Taatlah
kamu kepada Allah dan Taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada
"Ulil-Amri" (orang-orang Yang berkuasa) dari kalangan kamu. kemudian
jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) Dalam sesuatu perkara, maka hendaklah
kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya -
jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih
baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.
Dalam Islam rakyat
wajib patuh kepada ketua negara dalam perkara-perkara yang ditetapkan oleh
Tuhan. Antara syarat-syarat rakyat wajib patuh kepada negara adalah ketua
negara itu melaksanakan undang-undang Islam, menjalankan pentadbiran secara
adil dan ketua negara tidak menyuruh rakyat melakukan perkara-perkara yang
tidak dibenarkan oleh Islam. Oleh itu, setiap pemimpin harus mengamalkan
ciri-ciri agar negara kita terus aman tanpa ada persengketaan.
1.1.2 Undang-undang
Politik
Objektif
undang-undang Islam adalah mengawal, menjaga, melindungi masyarakat, mempertahankan
negara yang di ceroboh musuh dan memberi hak yang sepatutnya kepada rakyat di
samping menghukum mereka yang melanggar undang-undang itu.
Abdullah NasihUlwan
menerangkan ciri-ciri undang-undang Islam di dalam bukunya (Islam Undang-undang
Sepanjang Zaman dan Tempat dan buku Perbahasan-perbahasan Undang-undang dalam
Islam)iaitu dicipta oleh Tuhan. Undang-undang Islam serta peraturan
undang-undang ini bukan ciptaan manusia tetapi dicipta oleh Tuhan. Ia
undang-undang yang sesuai dengan sifat naluri manusia. Orang Islam wajib
menerima peraturan Tuhan sebagai panduan hidupnya. Ayat 36 dalam Surah Al-Ahzab
bermaksud, “ Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan
perempuan apabila Allah dan Rasul-Nya menetapkan keputusan mengenai sesuatu
perkara (tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri
mengenai urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah dan
Rasul-Nya maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang jelas nyata.
Ciri yang keduanya
ialah universal. Undang-undang Islam adalah untuk manusia dan alam. Ia bukan
khas untuk sesuatu bangsa ataupun sesuatu tempat. Dalam Surah Al-Anbiyaa’ ayat
107 yang bermaksud, “Dan tiadalah Kami mengutus Engkau (Wahai Muhammad), melainkan
untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam. Ayat 28 dalam Surah Saba’ bermaksud, “Dan
tiadalah Kami mengutusmu (Wahai Muhammad) melainkan untuk umat manusia
seluruhnya, sebagai Rasul pembawa berita gembira (kepada orang-orang Yang
beriman), dan pemberi amaran (kepada orang-orang yang ingkar) akan tetapi
kebanyakan manusia tidak mengetahui (hakikat itu).
Seterusnya, komprehensif iaitu undang-undang
Islam yang memenuhi semua dimensi kehidupan manusia sama ada ekonomi, politik
dan sosial. Undang-undang ini berfungsi sebagai asas pembinaan semua kehidupan
masyarakat sama ada peringkat nasional ataupun internasional. Dari segi
kehakiman ayat 58 dalam Surah An-Nisaa’ bermaksud, “ Sesungguhnya Allah
menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang
berhak menerimanya), dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, (Allah
menyuruh) kamu menghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan (suruhan-Nya)
itu memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah
sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Melihat”.Dari segi pentadbiran, ayat 38 dalam
Surah Asy-Syuura yang bermaksud, “Dan juga (lebih baik dan lebih kekal bagi)
orang-orang yang menyahut dan menyambut perintah Tuhannya serta mendirikan
sembahyang dengan sempurna; dan urusan mereka dijalankan secara bermesyuarat
sesama mereka; dan mereka pula mendermakan sebahagian dari apa yang Kami beri
kepadanya”.
Seimbang antara
spiritual dan material merupakan salah satu daripada ciri-ciri undang-undang
Islam. Undang-undang Islam tidak memisahkan antara material dan spiritual, tidak
memisahkan antara dunia dan akhirat. Dalam Surah al-Qashash ayat 77 yang
bermaksud, "Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan
Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah Engkau
melupakan bahagianmu (keperluan dan bekalanmu) dari dunia; dan berbuat baiklah
(kepada hamba-hamba Allah) sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu (dengan
pemberian nikmatNya yang melimpah-limpah); dan janganlah Engkau melakukan
kerosakan di muka bumi; Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang
berbuat kerosakan ".
Di samping itu, ciri-ciri
perundangan Islam ialah seimbang antara kepentingan peribadi dan masyarakat.
Setiap orang mempunyai tanggungjawab masing-masing iaitu tanggungjawab dengan
Tuhan dan masyarakat. Manusia juga mempunyai tanggungjawab antara hak-hak asasi
iaitu hak kebebasan, hak belajar, hak bersuara, hak persamaan di samping hak-hak
masyarakat seperti nak berbuat baik kepada jiran-jiran, menjalin serta
menggeratkanhubungan silaturahim. Islam meletakkan kedua-duanya kepentingan ini
pada kedudukan yang sama dan seimbang.
Ciri-ciri yang
seterusnya ialah memudahkan serta menyenangkan. Undang-undang Islam tidak
membebankan manusia kecuali mengikut kemampuan mereka. Misalnya, dalam
perjalanan yang sukar dan jauh seseorang itu boleh berbuka puasa, melakukan
solat jamak dan meninggalkan solat Jumaat. Dalam keadaan sakit, dia boleh berbuka
puasa, solat dalam keadaan duduk atau berbaring.
Yang terakhir, matlamat
undang-undang Islam adalah menegakkan keadilan. Undang-undang Islam adil dalam
semua dimensi kehidupan. Undang-undang Islam bukan untuk mana-mana bangsa, individu
dan masyarakat. Ia juga bukan untuk dunia dengan meninggalkan akhirat atau
sebaliknya. Ia adalah undang-undang yang membawa keadilan untuk alam. Apabila
tegak undang-undang Islam maka tegaklah keadaan Islam. Perkara-perkara yang
menjadi prinsip undang-undang Islam adalah kebijaksanaan di dunia dan di
akhirat. Kebajikan hanya terletak pada keadilan, belas kasihan, kemanusiaan dan
kebijaksanaan. Sesuatu yang lari daripada keadilan kepada penindasan dan belas
kasihan kepada kekerasan dan kebajikan kepada kesengsaraan dan daripada
kebijaksanaan kepada kebodohan tidak lagi kena mengena dengan undang-undang
Islam.
Undang-undang Islam
terbina di atas dua prinsip iaitu undang-undang Islam, ia digubal berdasarkan
kaedah yang sudah ditetapkan oleh Islam, yakni tidak boleh diubah-ubah walaupun
berbeza tempat dan masa. Yang kedua, undang-undang itu tidak bertentangan
dengan ayat-ayat al-Quran dan perbuatan serta kata-kata Nabi Muhammad. Banyak
ayat al-Quran dan kata-kata Nabi Muhammadyang menerangkan prinsip-prinsip
politik Islam yang merangkumi kehakiman, peperangan dan pentadbiran.Surah
al-Nisaa’ ayat 58 mengatakan, “Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala
jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), dan apabila kamu
menjalankan hukum di antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum dengan
adil. Sesungguhnya Allah dengan (suruhanNya) itu memberi pengajaran yang
sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar, lagi
sentiasa Melihat.
Sistem perundangan
Islam meliputi semua aspek dan bidang kehidupan manusia. Islam menggariskan
prinsip-prinsip dan kaedah-kaedah am bagaimana mentadbir negara. Islam tidak
menentukan saiz dan bentuk yang mutlak secara terperinci yang perlu diikuti
sepanjang masa dan tempat. Perkara ini bergantung pada suasana, keadaan, masa
dan tempat.
1.2 Perkembangan
Sains Politik
Ia bermula dari
Zaman Yunani. Plato sebagai Bapa Falsafah Politik dan muridnya Aristotle
sebagai Bapa Sains Politik kerana memperkenalkan kaedah saintifik dalam
pengkajian politik. Sains politik berkembang dari Zaman Yunani ke Zaman Rom, tamadun
Islam sehinggalah ke zaman tamadun Eropah mulai abad ke 18 dan 19 sehingga hari
ini. Revolusi Perancis 1789, membawa perubahan sehingga pengaruh gereja mula
tercabar. Pendapat gereja bertentangan dengan penemuan-penemuan sains. Sains
mula mengambil alih peranan gereja dalam mentakrifkan sebagai kehidupan
manusia. Kajian bersifat empirikal dilakukan terhadap bidang politik. Teori
politik mula diasaskan bagi mempertahankan aspek ‘validity dan reliability’.
Bidang politik yang wujud ini kini melalui proses evolusi yang panjang. Ia
menjadi satu bidang ilmu yang berkembang dan diadunkan dengan pelbagai disiplin
ilmu seperti sosiologi, antropologi, ekonomi, matematik dan sebagainya.
Pada perkembangan
awal, bermula sejak berkembangnya tamadun Yunani (300-500 SM) iaitu hampir 2500
tahun lalu. Pendekatan yang digunakan bersifat normatif yang mengemukakan
saranan ‘ hukum moral’ atau ‘standard’ atau tahap piawai tentang baik buruknya
sesuatu perkara. Kajian ilmu politik dimulakan oleh Plato dalam bukunya ‘The
Public dan The Law’. kajian seterusnya dilakukan oleh Aristotle melalui bukunya
‘Politics’. Selain Plato dan Aristotle ‘Demokrasi Langsung’ juga merupakan
sumbangan tamadun Yunani yang merupakan model kepada sistem demokrasi pada hari
ini.
Sumbangan besar
tamadun Islam dalam Renaissance Eropah tidak dapat dinafikan. Sumbangan seperti
intelektual Islam menjadi penyumbang kebangkitan di barat dalam pelbagai
bidang. Seterusnya, sains politik mula melalui perkembangan ketika kebangkitan
liberalisme pada abad ke 17-18. Perubahan sains politik sejajar dengan
perkembangan zaman dan pada abad ke 20 ia telah mengubah sains politik secara
radikal. Antara bidang kajian Sains politik antaranya tiada kesepakatan dalam
kalangan sarjana sains politik tentang apakah yang membentuk bidang kajian
dalam disiplin ini. Sains politik telah mendapat manfaat dari bidang-bidang
seperti sosiologi, antropologi, ekonomi, geografi, psikologi, sejarah dan
falsafah. Akibatnya, wujud perbezaan ‘ trend’ yang diamalkan antara negara
dengan sesebuah negara yang lain. Secara umumnya, terdapat 11subdisplin
mengkategorikan sains politik.
Pada era moden
sains politik ia bermula pada zaman Renaissance pada abad ke-15 sebagai garis
pemisah antara zaman gelap kepada zaman moden. Pengaruh gereja dicabar dan
diusul spy aliran dipisahkan daripada politik. Aliran sekularisme mula bertapak
dan pendekatan baik buruk diganti dengan prinsip objektiviti. Renaissance
melahirkan Niccolo Machiavelli sebagai pelopor aliran sekularisme yang
memperkenalkan slogan ‘ends justifies the means’ (matlamat menghalalkan cara).
1.3 Konsep Politik
Islam
Abdul WahabKhallaf
mengatakan sains politik syariat adalah ilmu yang membincangkan sistem
undang-undang dan pentadbiran negara Islam yang selaras dengan prinsip-prinsip
agama Islam, walaupun tidak ada bukti yang khusus mengenainya baik dalam
al-Quran mahupun pada kata-kata Nabi Muhammad. Sains politik Islam menghuraikan
langkah-langkah yang perlu diambil bagi menyelaraskan pentadbiran undang-undang
yang dilaksanakan oleh ketua-ketua negara bagi memenuhi keadilan dan
kepentingan rakyat. Kepentingan umum didefinisikan sebagai manfaat yang memang
menjadi tujuan Tuhan mencipta undang-undang untuk manusia, manfaat yang
meliputi penjagaan agama, jiwa, akal, keturunan dan harta benda. Sistem politik
Islam mengambil sesuatu langkah berdasarkan kepentingan rakyat tanpa terikat
kepada tatacara yang biasa diamalkan oleh pakar-pakar agama apabila menggubal
undang-undang. Satu-satunya syarat yang perlu dipatuhi adalah undang-undang
yang digubal itu tidak bertentangan dengan ayat-ayat Quran dan kata-kata Nabi
Muhammad serta konsensus pakar-pakar agama.
Abdul WahabKhallafjuga mendefinisikan sains
politik Islam sebagai ilmu yang mengatur pentadbiran awam dalam pemerintahan
bagi mendorong kebaikan dan mencegah kejahatan selagi tidak melampaui batasan
undang-undang dan prinsip umum.Yang dimaksudkan mengatur pentadbiran awam dalam
pemerintahan ialah sesuatu yang berupa keperluan kehidupan daripada segi
peraturan, sama ada daripada segi undang-undang kewangan, hukum, kehakiman, lembaga
eksekutif, hubungan dalam negeri ataupun hubungan antarabangsa. Berdasarkan
analisis tertumpu pada fungsi dan jentera pentadbiran kerajaan ataupun ‘
perkhidmatan awam’ sesebuah negara dalam melaksanakan dasar-dasar politik dan
pentadbiran sesebuah kerajaan. Dari aspek pengurusan dan peningkatan kualiti
serta kecekapan sistem penyampaiannya. Pengurusan tertumpu pada gelagat manusia
dan organisasi di sektor swasta.
Perkataan ‘siasah’ dalam bahasa Arab sekarang
diterjemahkan menjadi ‘politik’. Pada mulanya siasah bererti melakukan kebaikan
untuk sesuatu. Pengertian ini kemudian dikembangkan menjadi peraturan bagi
menjaga tatasusila, kepentingan umum dan sistem hidup. Ia juga membawa erti
mentadbir urusan sesuatu golongan yang ada kaitan dengan prinsip-prinsip
pemerintahan. Berdasarkan pengertian inilah “siasah” disamakan dengan ‘politik’
pada masa ini. Sarjana-sarjana sains politik Islam membahagiakan politik kepada
dua kategori iaitu politik yang adil yang menjadi sebahagian daripada
undang-undang Islam. Yang kedua, politik yang zaman yang diharamkan oleh
undang-undang Islam. Politik Islam ialah sebarang langkah yang dilakukan oleh
ketua negara untuk kepentingan rakyat yang dirasakannya baik, walaupun perkara
itu bukan berdasarkan ayat Quran dan kata-kata Nabi Muhammad.
1.4 Hubungan
Diplomatik dalam Islam
Dalam konteks
sekarang, hubungan negara Islam dengan negara bukan Islam hendaklah melalui
perdamaian. Walaupun ada sesetengahpendapat orang awam yang mengatakan negara
Islam mesti memerangi negara bukan Islam tetapi pada masa sekarang perdamaian
ataupun mengadakan hubungan diplomatik adalah lebih baik mudah-mudahan dengan
cara ini orang Islam dapat menyampaikan dakwah kepada mereka dengan lebih
berkesan dan bukannya pedang. Sesungguhnya, agama Islam adalah agama yang
sejahtera dan antara sifat-sifat Tuhan juga sejahtera. Pakar-pakar sejarah
mengatakan, pada kurun ke-2 Hijrah orang Islam berperang kerana musuh Islam
menggugat kestabilan negara Islam. Dalam al-Quran, Tuhan menyuruh orang Islam
berdamai dan mengadakan hubungan baik sesama manusia.
Prinsip-prinsip hubungan diplomatik negara
Islam dengan negara-negara bukan Islam adalah ialah menyampaikan ajaran Islam
kepada negara bukan Islam. Selain itu, hubungan diplomatik dapat menjalinkan
hubungan dengan orang bukan Islam melalui pendamaian selagi mereka tidak
mengancam keselamatan negara. Di samping itu, jihad dibenarkan bagi
mempertahankan orang-orang Islam daripada perbuatan musuh yang mengancam
keselamatan agama dan negara Islam. Bagi orang-orang bukan Islam yang lain, peperangan
itu sudah cukup dan dapat dihentikan apabila mereka bersetuju untuk membayar
cukai diri (cukai jizyah). Sehubungan itu, negara Islam bebas mengadakan perhubungan
ekonomi dan perdagangan dengan negara-negara bukan Islam.
PENUTUP
Sedasawarsa ini
sering meniti dari bibir ke bibir umat manusia di segenap empat penjuru dunia
ini tentang isu politik. Ia menjadi topik perbincangan dalam kalangan
masyarakat daripada ketua negara sehingga rakyat jelata, daripada parlimen
sehinggalah kedai-kedai kopi. Isu ini lebih menjadi rumit apabila ia dijadikan
bahan bagi kepentingan kelompok dan kepentingan parti politik. Pada hari ini
cerdik pandai dan sarjana Islam perlu merangka semula konsep sains politik yang
selaras dengan zaman ini kerana agama Islam tidak meletakkan format yang tetap.
Ia terpulang kepada keperluan dan kebijaksanaan pemimpin untuk menjalankan
pemerintahan asalkan beliau melaksanakan prinsip-prinsip negara yang adil dan
makmur.
Pada awal zaman Islam, pakar-pakar tidak
menulis buku-buku mengenai sains politik Islam dan undang-undang pentadbiran
negara. Hal ini mungkin disebabkan institusi pemerintahan pada masa itu
berpegang kuat pada agama. Kebanyakan ketua-ketua negara waktu itu adalah
orang-orang yang menjalankan undang-undang Islam. Pada masa dahulu, ilmuwan dan
pakar undang-undang Islam menjauhkan diri mereka daripada arena politik. Mereka
yang cuba mendekatkan diri dengan raja dan istana akan dikecam. Barangkali
raja-raja Islam masa itu tidak suka ilmuwan Islam menyentuh isu-isu berkaitan
dengan pemerintahan mereka. Ada ilmuwan dan pakar agama yang dipenjarakan dan
diseksa kerana mereka memberanikan diri menegur tingkah laku raja-raja Islam
masa itu. Sebagai jalan selamat, ilmuwan dan pakar undang-undang waktu itu
tidak menyentuh politik dan undang-undang pentadbiran negara Islam. Dr. Fathi
Uthman mengatakan pada masa Mawardi menjalankan kajian berkenaan sains politik
Islam dan menulis buku-buku beliau, keadaan pemerintahan Islam sedang semakin
lemah. Keadaan inimendorong banyak pakar-pakar sains politik Islam mula
mengarang buku-buku mengenai sistem kenegaraan sebagai respons kepada keperluan
masyarakat waktu itu yang amat memerlukan pemerintahan yang adil.
Pensyarah: Abd Aziz bin Harjin
Tel: 013-400-6206, 011-1070-4212,
04-988-2701
abdazizharjin@perlis.uitm.edu.my
URL: abdazizharjin.blogspot.com
No comments:
Post a Comment