Sunday, October 18, 2015

Tajuk: Ahmad Ibn Fadlan

1.1 BIOGRAFI AHMAD IBN FADLAN
Nama beliau ialah Ahmad ibn Fadlan Ibn Al-Abbas ibn Rasid Ibn Hammad.Beliau merupakan merupakan seorang pengembara arab, kolumnis dan penulis yang tinggal dan bekerja pada abad ke 900-an. Beliau amat terkenal dengan laporan perjalanan yang ditulisnya selepas menyertai misi diplomatik untuk khalifah di Baghdad untuk volgabulgarernas raja-raja. Dalam cerita ini termasuk akaun saksi awal pengebumian Viking.

1.2 SEJARAH KEHIDUPAN AHMAD IBN FADLAN
Ahmad Ibn Fadlan merupakan seorang penulis Arab dan pengembara.Dalam hidup beliau, beliau banyak mengembara ke serata tempat dan menulis tentang apa yang dapat dilihatnya.Tidak banyak yang diketahui tentang beliau.Cuma apa yang diketahui, beliau hidup pada abad ke 900M. Beliau telah menjadi wakil kepada seorang Khalifah daripada Baghdad dalam mengetuai misi diplomatiknya. Dalam pengembaraanya itu, beliau ditugaskan untuk menerangkan tentang undang-undang Islam kepada orang-orang Bulgar yang baru menganut Islam yang tinggal di timur Sungai Volga yang kini dikenali sebagai Rusia. Hal ini kerana Islam pada zaman Ibn Fadlan bukanlah agama rasmi kerana ia masih belum dimasukkan ke dalam kod undang- undang sebagai salah satu agama yang rasmi. Beliau juga bersekutu dengan kerajaan Abbasiyah untuk memimpin dalam kempen tentera dari Mesir ke China.

Sepanjang perjalanannya, Ibn Fadlan bertemu dengan sekumpulan orang yang dipanggil Rus, iaitu kumpulan yang berasal dari Sweden.Mereka ini peniaga di pusat Bulgar itu. Sumbangan Ahmad Ibn Fadlan adalah penulisan beliau tentang penyaksian awal terhadap kehidupan orang-orang Rus atau Viking.Dalam penulisan beliau, dikatakan orang-orang Viking atau Rus ini setinggi pohon kurma.Selain itu, mereka berambut perang dengan kulit kemerah-merahan. Ibn Fadlan juga menerangkan mereka ini mempunyai badan-badan yang sempurna, dengan tulang pipi yang tinggi di muka. Berbeza dengan kecantikan fizikal mereka, beliau menggambarkan kebersihan diri mereka sebagai menjijikkan dan Ahmad Ibn Fadlan juga sedikit terkejut walhal, mereka menyikat rambut mereka setiap hari namun, orang-orang Viking atau Rus ini menganggap diri mereka kesat dan canggih. Dikatakan dalam catatan beliau bahawa, mereka ini tidak memakai jubah atau kaftans sebaliknya hanya memakai kain yang menampakkan sebelah lengan sahaja. 

Setiap lelaki memiliki senjata seperti kapak lebar dan pedang yang sentiasa dibawa bersama selalu. Manakala, pada tubuh mereka, terlakar tatu-tatu dari hujung kaki hingga ke leher.Tatu-tatu ini pula berwarna biru-hitam atau hijau gelap. Setiap wanita pula akan memakai sekotak besi, perak, tembaga atau emas pada buah dada mereka. Nilai kotak menunjukkan kekayaan suami. Setiap kotak mempunyai cincin yang tergantung padanya pisau. Wanita memakai cincin emas dan perak yang dikalungkan di leher, satu untuk setiap 10.000 dirham yang suaminya bernilai. Sesetengah wanita mempunyai banyak perhiasan mereka yang paling berharga. Contohnya ialah manik kaca hijau yang sama buatannya seperti seramik yang boleh mereka dapati di atas kapal mereka. Mereka berdagang manik di antara mereka dan mereka membayar pada harga yang digandakan oleh mereka. Mereka jadikan sebagai rantai wanita mereka. Di tempat orang Rus, mereka menggunakan kulit warna hitam sebagai ganti emas. Tiada ukuran standard diketahui di muka bumi pada ketika itu, mereka membeli dan menjual dengan ukuran kering sahaja ataupun lebih kepada anggaran untuk sesuatu nilai.Mereka sangat gemar daging babi. Berdasarkan pemerhatian Ahmad Ibn Fadlan juga, beliau cuba untuk mencari penjelasan tentang kotak payudara yang dipakai oleh kaum wanita dan beliau beranggapan bahawa ianya bertujuan untuk mengawal saiz payudara mereka dan bukan hanya semata hiasan biasa. 

Mereka tidak mempunyai kesopanan dalam membuang air besar dan buang air kecil, dan mereka tidak mencuci selepas daripada melakukan syahwat, dan mereka tidak membasuh tangan selepas makan.Oleh sebab itu mereka disamakan seperti keldai liar. Apabila mereka telah datang dari sesebuah tempat dan berlabuh di pantai Volga, iaitu sungai yang hebat, mereka akan membina rumah-rumah besar dari kayu di pantai, masing-masing mampu memuatkan sepuluh hingga dua puluh orang lebih atau kurang. Setiap manusia mempunyai kerusi untuk dia duduki. Dengan mereka adalah hamba-hamba perempuan yang cantik bertujuan untuk dijual kepada pedagang. Seorang lelaki akan bersetubuh dengan hamba perempuan ketika sahabatnya memerhati. Kadang-kadang seluruh kumpulan akan datang bersama-sama dan masing-masing berada di hadapan yang lain. Seorang peniaga yang tiba untuk membeli hamba perempuan daripada mereka mungkin perlu menunggu dan memerhati untuk seketika sementara orang Rus tersebut menyelesaikan perbuatan bersetubuh dengan seorang hamba perempuan. Setiap hari mereka akan mencuci muka dan kepala mereka dan hal ini dilakukan dengan cara yang sekotor mungkin iaitu setiap pagi seorang hamba perempuan akan dating dengan membawa besen besar berisi air. Dia kemudian memberikan kepada tuannya dan beliau akan mencuci tangan dan wajahnya dan rambutnya dengan cara mencuci dan menyikat rambutnya di dalam air. Setelah itu, dia akan menghembuskan hidung dan membuangkan ke dalam besen tadi. Setelah selesai, hamba perempuan itu akan membawa bekas itu kepada orang yang seterusnya, yang berbuat begitu juga. Hamba perempuan itu akan membawakan besen itu untuk semua isi rumah seterusnya, dan setiap orang akan menghembuskan hidungnya, memuntahkannya, dan membasuh muka dan rambutnya di dalamnya. Dikatakan bahawa Ahmad Ibn Fadlan merasa jijik akan bangsa Rus yang berbuat sedemikian.Hal ini kerana ada kaitannya dengan pegangan Islamnya yang dipegang teguh.Hal yang demikian kerana, umat Muhammad harus membilas dengan hanya air yang mengalir dan tidak menggunakan air bilasan yang sama kerana dipercayai bahawa air yang digunakan telah dicemari akibat penggunaan yang berulang. Selain itu, diceritakan bahawa orang yang sakit akan dimasukkan ke dalam khemah bersama dengannya roti dan air dan orang tidak datang untuk bercakap dengan dia. Mereka tidak akan datang walaupun untuk berjumpa dengannya setiap hari, terutamanya jika dia adalah seorang lelaki yang miskin atau seorang hamba. Jika dia pulih, dia kembali kepada mereka, dan jika dia mati, mereka akan membakar mayatnya. Jika dia adalah seorang hamba, dia akan dibiarkan untuk dimakan oleh anjing dan burung pemangsa. Jika bangsa Rus menangkap pencuri atau perompak, mereka akan menggantung pencuri tersebut pada pokok yang tinggi dan meninggalkan dia tergantung sehingga tubuhnya hancur lerai. Ahmad Ibn Fadlan telah terdengar akan cara orang Rus mengebumikan ketua mereka dan antara caranya adalah dengan pembakaran mayat.Hal ini telah menarik minat Ahmad Ibn Fadlan. Hal yang lain pula, dikatakan bahwa apabila kapal-kapal datang ke tempat ini iaitu pantai, semua orang akan turun ke darat dengan roti, daging, bawang, susu dan minuman yang memabukkan dan mnyembahkan dirinya untuk sebatang kayu yang panjang yang mempunyai muka seperti muka manusia dan dikelilingi oleh ukiran-ukiran kayu yang lebih kecil yang terletak dibelakang dan terpacak diatas tanah itu. Orang Rus itu pun menyembahkan diri di hadapan ukiran kayu yang paling besar dan berkata, "Wahai Tuhanku, aku telah datang dari negeri yang jauh dan ada padaku ini dan beberapa perempuan dan seterusnya…….", dan dia bertindak untuk menyebutkan semua barang lain yang dia miliki.Kemudian dia berkata, "Aku ada membawakanmu hadiah ini, " dan menggariskan apa yang telah dibawa bersamanya dan terus berkata lagi, "Saya berharap bahawa kamu akan menghantar saya saudagar dengan banyak dinar dan dirham, yang akan membeli dari saya apa sahaja yang saya ingin jualkan dan tidak akan mempertikaikan apa-apa yang saya katakan." Kemudian dia berlalu pergi. Jika dia mempunyai kesukaran untuk menjualkan barangan hal tersebut berpanjangan, dia akan kembali dengan hadiah seperti tadi buat kali kedua atau ketiga. Jika dia masih mempunyai kesukaran lagi, dia akan membawa hadiah kepada semua berhala dan meminta sedikit syafaat mereka dan berkata: "Ini adalah isteri-isteri dari Tuhan dan anak-anak perempuan dan anak-anaknya." Dan dia menyebutkan setiap seorang dan yang seterusnya, meminta syafaat dan berdoa dengan rendah hati. Dan sekiranya jualannya berjalan dengan lebih lancar dan selepas keluar menjual dia berkata, "Tuhanku telah memuaskan keinginan saya, saya perlu membayar balik kepadanya, " dan dia mengambil sebilangan kambing atau lembu dan menyembelih mereka, memberikan sebahagian daripada daging itu sebagai sedekah, dan membawa yang lain sebagai bayaran untuk patung besar dan patung-patung kecil di sekitarnya, dan menggantung kepala lembu atau biri-biri pada kayu ceracak yang tajam. Pada waktu malam, anjing datang dan makan semua, tetapi bagi orang yang mempersembahkan sembahan itu mereka berkata, "Sesungguhnya Tuhanku berpuas hati dengan saya dan telah menerima sembahan yang saya bawakan untuk dia."

1.3 SUMBANGAN AHMAD IBN FADLAN
Beliau juga menulis tentang upacara pengebumian Viking dan korban manusia. Dalam upacara tersebut, apabila seorang ketua viking mati, mereka akan ditanam untuk sebentar, sementara pakaian untuk upacara pengebumian mereka disiapkan dalam masa 10 hari. Setelah itu, pengikut-pengikutnya akan melakukan hubungan seks dengan hamba perempuan secara bergilir-gilir sebagai tanda cinta kepada ketua mereka.

Hamba perempuan ini merupakan korban yang menyertai upacara ini.Mereka percaya hamba perempuan ini untuk menjaga ketua viking tersebut semasa di akhirat. Hamba perempuan itu dengan gembiranya akan melakukan hubungan seks dengan pengikut-pengikut ketua Viking dan akan disajikan dengan minuman yang memabukkan dan hamba tersebut akan menyanyi dengan gembiranya. Pada hari pembakaran mayat, badan ketua viking tadi digali semula untuk dibakar bersama dengannya korban hamba perempuan tadi bersama sebuah kapal.Turut disertakan sembelihan seperti anjing, kuda, lembu dan ayam, sembahan makanan, senjata dan dimuatkan kedalam kapal. Akhir sekali, kapal yang telah dimuatkan tadi akan dibakar oleh pengikut-pengikut ketua Viking tersebut.

PENUTUP
Dengan ini dapatlah kita simpulkan bahawa sekiranya kita tiada pegangan agam yang kukuh seperti orang-orang Rus itu, maka akan sesatlah kita selamanya tanpa arah tujuan yang jelas lagi nyata. Sesungguhnya tiada agama dan pegangan yang lebih baik daripada agama Islam.Melalui penulisan saya ini, jelaslah bahawa betapa sukarnyanya perjuangan khalifah-khalifah Islam kita sebelum ini dalam memajukan dan menyebarkan agama Islam. Bukan sahaja Nabi Muhammad s.a.w, khalifah-khalifah terdahulu, alim-ulamak dan Raja-raja sahaja yang harus memperjuangkan kebenaran agama Islam malah, seluruh umat Islam haruslah memainkan peranan mereka dalam mempertahankan kesucian Al-Quran dan agama Islam.

Harapan saya, dengan adanya penulisan dapatlah kita sama-sama mengambil iktibar dan mengutip pengalaman dari tokoh ini supaya kita juga menjadi seorang insan yang mampu membezakan tentang yang baik dan yang buruk sepanjang kehidupan kita ini. Kita juga dapat mengingati bahawa dalam kehidupan ini kita haruslah berhati-hati sesama sendiri kerana manusia ini mudah terperdaya dengan kepercayaan yang karut. Diharapkan dengan penulisan ini dapatlah kita menghayati dan mempelajari kisah perjalanan hidup Ahmad Ibn Fadlan ini.

Ustaz Abd Aziz bin Harjin
Pensyarah Tamadun Islam
Universiti Teknologi MARA Perlis
013-400-6206, 011-1070-4212
http://abdazizharjin.blogspot.com

No comments:

Post a Comment