PENDAHULUAN
Dalam sejarah
matematik, "Matematik pada zaman pertengahan Islam"merujuk kepada
matematik yang dikembangkan oleh ahli matematik dari budaya Islam dari
bermulanya Islam sehingga abad ke-17, kebanyakannya termasuk ahli matematik
Arab dan Parsi, dan juga umat Muslim yang lain dan bukan-Muslim yang sebahagian
dari kebudayaan Islam. Ahli matematik Islam juga dikenali sebagai ahli
matematik Arab oleh kerana berasaskan teks matematik Islam ditulis dalam Bahasa
Arab. Ahli matematik Islam adalah aspek utama pada sejarah lebih besar sains
Islam, dan juga sebahagian penting bagi sejarah matematik.
Sains and
matematik Islam berkembang di bawah pemerintahan Khalifah Islam(juga dikenali
sebagai Empayar Arab atau Empayar Islam ditubuhkan di merata-rata Timur Tengah,
Asia Tengah, Afrika Utara, Sicily, Semenanjung Iberia, dan sesetengah bahagian
Perancis dan Pakistan (dikenali sebagai India pada waktu itu) pada abad ke-8. Walaupun
kebanyakan teks Islam pada matematik dituliskan dalam Bahasa Arab, ia tidak
semua ditulis oleh orang Arab, semenjak - seperti taraf Bahasa Yunani di dunia
Hellenistik — Bahasa Arab digunakan sebagai Bahasa sarjana bukan Arab di merata-rata
dunia Islam pada zaman itu. Banyak ahli matematik Islam adalah orang Parsi.
Kajian terkini
melukiskan sebuah gambaran baru tentang sistem hutang yang kita harus berterima
kasih kepada matematik Islam. Sudah tentu banyak idea yang dahulu dianggapkan
sebagai konsep baru yang bijak oleh kerana ahli matematik Eropah pada abad
ke-16, ke-17, dan ke-18 sekarang telah diketahui pada perkembangannya oleh ahli
matematik Arab/Islam sekitar empat abad yang lebih awal. Dengan hormatnya,
pelajaran ahli matematik hari ini lebih serupa dengan gaya matematik Islam
daripada matematik Hellenistik.
MATEMATIK ISLAM
Kekalifahan
Islam (Empayar Islam) yang diasaskan di Timur Tengah, Afrika Utara, Iberia, dan
sesetengah bahagian India (di Pakistan) pada abad ke-8 mengekalkan dan
menterjemahkan banyak teks matematik keyunanian (daripada bahasa Greek kepada
bahasa Arab) yang kebanyakannya telah dilupai di Eropah pada masa itu. Penterjemahan
berbagai-bagai teks matematik India dalam bahasa Arab memberikan kesan yang
utama kepada matematik Islam, termasuk pengenalan angka Hindu-Arab ketika
karya-karya Brahmagupta diterjemahkan dalam bahasa Arab pada kira-kira tahun
766. Karya-karya India dan keyunanian menyediakan asas untuk penyumbangan Islam
yang penting dalam bidang matematik yang menyusul. Serupa dengan ahli-ahli
matematik India pada waktu itu, ahli-ahli Islam minat akan astronomi khususnya.
Walaupun
kebanyakan teks matematik Islam ditulis dalam bahasa Arab, bukan semuanya
ditulis oleh orang Arab kerana, serupa dengan status bahasa Greek di dunia
keyunanian, bahasa Arab dipergunakan sebagai bahasa tertulis oleh
cendekiawan-cendekiawan bukan Arab di seluruh dunia Islam pada waktu itu.
PENGARUH
Matematik Yunani
dan matematik India memainkan peranan penting dalam kemajuan matematik Islam
terawal, terutamanya karya-karya seperti karya geometri klasik Euclid, karya
trigonometri Aryabhata dan karya arimetik Brahmagupta, dan sarjana menganggap
karya-karya itu menyumbang pada era inovasi saintifik Islam yang berlanjutan
hingga kurun ke-14. Banyak teks-teks Yunani kuno hanya bertahan dalam bentuk
terjemahan ke bahasa Arab yang dilakukan ilmuan Islam.
Kemungkinan
sumbangan paling penting dalam bidang matematik dari India ialah sistem angka
India-Arab yang berasaskan tempat perpuluhan, yang juga dikenali sebagai angka
Hindu. Sejarawan Parsi al-Biruni(sekitar 1050M) dalam buku beliau Tahqiq ma li
al-Hind menyatakan bahawa Khalifah al-Ma'mun menerima kedatangan duta dari
India dan membawa bersama sebuah buku yang diterjemahkan ke bahasa Arab sebagai
Sindhind. Berkemungkinan Sindhind tidak lain tidak bukan Brahmasphuta-siddhanta
tulisan Brahmagupta.
AHLI MATEMATIK
ISLAM TERMASYHUR
Muhammad ibn
Musa al-Khwarizmi, ahli astronomi Parsi abad ke-9 dari Kekalifahan Baghdad,
menulis banyak buku yang penting mengenai angka Hindu-Arab dan kaedah untuk
menyelesaikan persamaan. Perkataan algoritma berasal daripada namanya, manakala
perkataan algebra berasal daripada judul Al-Jabr wa-al-Muqabilah, salah satu
karyanya. Al-Khwarizmi sering dianggap sebagai bapa algebra moden dan algoritma
moden.
Perkembangan
algebra yang lebih lanjut telah dibuat oleh Abu Bakr al-Karaji (953—1029) dalam
karyanya, al-Fakhri, yang memperluas kaedah algebra untuk merangkumi kuasa
kamiran serta punca kuasa bagi kuantiti yang tidak diketahui. Pada abad ke-10,
Abdul Wafa menterjemahkan karya-karya Diophantus dalam bahasa Arab dan
mengembangkan fungsi tangen.
Omar Khayyam,
pemuisi serta ahli matematik abad ke-12, menulis perbincangan mengenai
kesukaran dalam Euclid, sebuah buku mengenai kecacatan dalam karya unsur-unsur
Euclid. Beliau memberi penyelesaian geometri untuk persamaan kuasa tiga yang
merupakan salah satu perkembangan yang paling asli dalam matematik Islam. Khayyam
amat terpengaruh dalam pembaharuan takwim. Sebahagian besar trigonometri sfera
dikembangkan oleh Nasir al-Din Tusi(Nasireddin), salah seorang ahli matematik
Parsi pada abad ke-13. Beliau juga menulis sebuah karya yang terpengaruh
mengenai postulat selari Euclid.
Dalam abad ke-15,
Ghiyath al-Kashi mengira nilai π sehingga tempat perpuluhan ke-16. Kashi juga
mencipta algoritma untuk mengira punca kuasa ke-n yang merupakan kes yang khas
untuk kaedah-kaedah yang diberikan berabad-abad kemudian oleh Ruffini dan
Horner. Ahli-ahli matematik Islam lain yang terkenal termasuk al-Samawal,
Abu'l-Hasan al-Uqlidisi, Jamshid al-Kashi, Thabit ibn Qurra, Abu Kamil dan Abu
Sahl al-Kuhi.
Pada zaman
Kerajaan Turki Uthmaniyah dalam abad ke 15, perkembangan matematik Islam
menjadi lembap. Ini adalah selari dengan kelembapan perkembangan matematik
ketika orang Rom menaklukkan dunia keyunanian.
Seorang tokoh
penting dalam matematik Islam ialah al-Ḵwārizmī (780M-850M).
Pengenalan
Nama sebenar
beliau ialah Abu Abdullah Muhammad bin Musa al-Khawarizmi. Beliau ialah seorang
ulama' Islam yang terkenal pada abad yang ke-8 Masihi. Beliau dilahirkan di
Khawarizm pada tahun 780 Masihi, tetapi tiada tarikh tepat bila beliau
dilahirkan. Al-Khawarizmi telah dikenali di Barat sebagai al-Khawarizmi,
al-Cowarizmi, al-Ahawizmi, al-Karismi, al-Goritmi, al-Gorismi dan beberapa cara
ejaan lagi. Beliaulah yang menemukan Al Jabr wal Muqabalah. (penjabaran dan
penyelesaian). Dinamakan latin menjadi Al-Jabar.
Di negara
Perancis pula al-Gorism muncul sebagai Augryam atau Angrism. Di negara Inggeris
pula dia dikenali sebagai Aurym atau Augrim.
Lebih dikenali
sebagai Al Khawarizmi di kalangan ahli sains dan merupakan seorang ahli sains
Islam yang terulung dalam ilmu matematik. Beliau juga merupakan seorang ahli
astronomi dan geografi yang terkenal pada zamannya. Gelaran Al Khawarizmi
diberi kepada beliau sempena tempat kelahirannya di Khawarizm yang terletak di
selatan Laut Aral. Beliau lahir di sebuah tempat bernama Kath iaitu sebahagian
daripada daerah Khawarizm.
Kath kini telah
lenyap akibat ditenggelami pasir. Kehidupan kanak-kanaknya kurang diketahui
tetapi ibu bapanya telah membawanya berhijrah ke Baghdad, Iraq ketika beliau
masih kecil.
Sumbangan Beliau
Beliau
memperkenalkan beberapa prinsip asas kaedah ilmu algebra dan geometri,
matematik, ilmu ukur dan ilmu bintang. Antara kaedah ilmu algebra dan geometri
yang diperkenalkan beliau ialah konsep empat segi dan tiga segi. Prinsip
tersebut dipakai oleh semua pihak sehingga ke hari ini.
Beliau
sebenarnya merupakan pengasas kepada beberapa cabang dan konsep asas matematik.
Hasil kerjanya dalam algebra begitu cemerlang dan beliau tidak hanya mempunyai
inisiatif terhadap subjek dalam pembentukan sistematik tetapi juga
bertanggungjawab membangunkan penyelesaian analitikal dalam pengembangan garis
lurus serta persamaan kuadratik.
Persamaan
kuadratik ialah satu persamaan di mana kuasa kedua tanpa kuasa lebih tinggi
digunakan bagi yang tidak diketahui (x2 + 2x - 8 = 0). Kejayaan itu akhirnya
menjadikannya pengasas Algebra. Nama Algebra diperoleh daripada bukunya yang
terkenal iaitu Al-Jabr-al-Muqabilah.
Beliau turut
menjelaskan dengan teliti kegunaan sifar - iaitu sistem angka yang dibangunkan
oleh orang Arab.
Pada masa yang
sama, beliau membangunkan sistem perpuluhan dan dengan itu, keseluruhan sistem
nombor angka, algorithm atau algorizm memperoleh nama selepas dibangunkan oleh
orang Arab. Dalam matematik pula, beliau telah menetapkan kaedah yang lebih
mudah dan lebih tepat serta ringkas. Beliau memulakan konsep angka bermula
daripada satu, iaitu 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0 dan beliau juga
memperkenalkan konsep puluhan dengan meletakkan 0 (sifir) atau angka kosong
selepas 9, dan konsep gandaan seperti dua kali sepuluh ialah dua puluh
(2x10=20), tiga kali sepuluh ialah tiga puluh (3x10=30) dan sebagainya sehingga
menjangkau ratusan, ribuan dan seterusnya. Konsep tersebut dapat menyelesaikan
banyak masalah yang tersebut dalam matematik terutama bagi masyarakat orang
barat pada ketika ini menggunakan angka roman seperti i, ii, iii dan seterusnya.
Dalam usahanya
memperkenalkan sistem angka India (kini dikenali angka Arab), beliau telah
membangunkan beberapa prosedur kira-kira termasuk operasi dan pecahan. Sistem angka
itu kemudiannya diperkenalkan kali pertama oleh orang Arab kepada Barat yang
mana hasil kerjanya telah diterjemahkan ke dalam bahasa Eropah.
Jasa beliau yang
lain ialah membangunkan secara terperinci bidang trigonometri iaitu ilmu
matematik mengenai sudut dan sempadan segitiga yang mengandungi fungsi sine. Beliau
juga menyempurnakan teori geometri yang mewakili muka keratan kon dan
membangunkan kalkulus yang mana membantunya menguasai konsep perbezaan. Beliau
juga dilaporkan bekerjasama dalam pengukuran darjah di bawah perintah Mamun
al-Rashid yang bertujuan mengukur isipadu dan lilitan bumi. Pembangunan ilmu
kaji bintang atau ilmu falak olehnya mempunyai makna yang cukup besar terhadap
kemajuan dalam bidang sains astronomi - yang mana beliau turut menulis buku
mengenainya.
Sumbangan
Khawarizmi dalam ilmu geografi turut cemerlang. Beliau tidak hanya menyemak
pandangan Ptolemy mengenai geografi tetapi juga membetulkannya termasuk dalam
melakar peta dunia. Al Khawarizmi merupakan saintis pertama yang melakar peta
dunia pada tahun 830 Masihi iaitu 10 tahun sebelum beliau meninggal dunia.
Hasil kerjanya
yang lain turut meliputi kerja-kerja asal berkaitan dengan jam, alat yang
menunjukkan waktu dengan bayangan matahari serta kaji bintang. Hasil penemuannya
dibukukan dan beberapa bukunya telah diterjemahkan ke dalam bahasa Latin pada
awal kurun ke-12.
Sebenarnya,
bukunya mengenai kira-kira, Kitab al-Jam'a wal-Tafreeq bil Hisab al-Hindi telah
hilang di benua Arab tetapi masih boleh diperoleh dalam buku yang diterjemahkan
ke dalam bahasa Latin.
Bukunya mengenai
Algebra iaitu Al-Maqala fi Hisab-al Jabr wa-al-Muqabilah juga telah
diterjemahkan ke dalam bahasa Latin pada kurun ke-12 dan ia adalah terjemahan
yang diperkenalkan dalam dunia sains baru kepada Barat. Hasil kerjanya dalam
ilmu falak turut telah diterjemahkan ke dalam bahasa Eropah dan kemudian ke
dalam bahasa Cina.
Buku geografinya,
Kitab Surat-al-Ard bersama-sama peta lakarannya juga telah diterjemahkan. Selain
itu, beliau turut menulis kalendar Yahudi, Istikhraj Tarikh al-Yahud. Beliau
juga menulis Kitab al-Tarikh dan buku mengenai alat yang menunjukkan waktu
dengan bayangan matahari dikenali Kitab al-Rukhmat. Malangnya kedua-dua buku
itu telah hilang. Pengaruh Khawarizmi dalam perkembangan ilmu sains khususnya
matematik, astronomi dan geografi kini menjadi lakaran sejarah.
Buku-bukunya
turut menjadi buku teks di beberapa universiti sehingga kurun ke-16.
Ketokohan
al-Khawarizmi
Setiap tokoh
mempunyai sifat ketokohannya yang tersendiri. Ketokohan al-Khawarizmi dapat
dilihat dari dua sudut iaitu dari bidang matematik dan astronomi. Namun bidang
matematik akan diperjelaskan secara terperinci berbanding astronomi kerana ia
melibatkan kajian yang dikaji.
Dalam bidang
matematik, al-Khawarizmi telah memperkenalkan aljabar dan hisab. Beliau banyak
menghasilkan karya-karya yang masyhor ketika zaman tamadun Islam. Antara
karya-karya yang beliau hasilkan ialah ‘Mafatih al-Ulum’. Sistem nombor adalah
salah satu sumbangan dan telah digunakan pada zaman tamadun Islam. Banyak
kaedah yang diperkenalkan dalam setiap karya yang dihasilkan. Antaranya ialah
kos, sin dan tan dalam trigonometri penyelesaian persamaan, teorem segitiga
sama juga segitiga sama kaki dan mengira luas segitiga, segi empat selari dan
bulatan dalam geometri. Masalah pecahan dan sifat nombor perdana dan teori
nombor juga diperkenalkan. Banyak lagi konsep dalam matematik yang telah
diperkenalkan al-khawarizmi sendiri.
Seawal kurun
ketiga lagi lagi, al-Khawarizmi telah menghasilkan dua buah yang salah satu
daripadanya telah diterjemahkan ke Bahasa Latin dan memberi pengaruh besar ke
atas Muslim dan orang Sepanyol dan Kristian. Penggunaan matematik dalam
astronomi sebelum tamadun Islam amat sedikit dan terhad. Ini disebabkan oleh
kemunduran pengetahuan matematik yang terhad kepada pengguna aritmetik dan
geometri sahaja.
SUMBANGAN ISLAM
DALAM BIDANG MATEMATIK
Pada zaman awal
Islam, iaitu lebih kurang pada tahun 700M, orang Islam mengarahkan perhatian
mereka kepada aktiviti-aktiviti intelektual. Tumpuan utama mereka ialah bidang
ilmu amali seperti matematik dan astronomi. Ada unsur-unsur keagamaan yang
menyebabkan orang Islam memerlukan matematik dan astronomi. Dengan ilmu geometri,
mereka menentukan arah Mekah (Kaabah) yang menjadi kiblat pada waktu mereka
bersembahyang setiap hari. Manakala aritmatik dan algebra diperlukan untuk
mengira harta pusaka, hari dan tahun. Dengan ilmu astronomi pula, mereka dapat
menentukan hari-hari kebesaran yang lain (hari raya dan permulaan berpuasa
dalam bulan Ramadhan).
Bagaimanapun,
orang Islam tidak menghadkan penggunaan ilmu yang mereka majukan itu
semata-mata untuk agama tetapi memperluaskan lagi penggunaannya untuk manfaat
manusia. Apabila orang Islam berpaling ke bidang matematik yang kadangkala
dirujuk sebagai “Cermin Peradaban”, mereka telah mengikuti jalan yang sukar
untuk memperkembangkan kebudayaannya. Orang Islam begitu maju pada zaman
pertengahan Islam kerana mereka mempelajari tentang langit dan bumi dengan
mencari bukti-bukti untuk menambah keimanan mereka. Nabi Muhammad Sallallahu ‘alaihi
wa sallam sendiri menyuruh para pengikutnya mencari imu pengetahuan bermula
dari buaian hinggalah ke liang lahad, walaupun hingga ke negeri China. “Sesiapa
yang mengembara untuk mencari ilmu pengetahuan, bermakna dia mengembara pada
jalan Allah menuju syurga”. Pada zaman kegelapan di Barat, matematik telah
merosot ke tahap yang rendah. Sungguhpun demikian, kejayaan intelek orang
Yunani dalam ilmu ini untuk manusia tidak hilang begitu saja. Di bawah pengaruh
dorongan agama Islam yang agung, orang Islam menjadi kuasa besar yang meluas
dengan cepatnya.
Bermula dari
tahun 600M hingga 1200M, Empayar Islam merentang dari India hinggalah ke
Sepanyol, Baghdad dan Cordova merupakan pusat pentadbiran para khulafa’ yang
memerintah. Abad ke-9 dan ke-10 dianggap sebagai zaman keemasan ahli-ahli
matematik Islam. Dunia terhutang budi kepada mereka kerana memelihara dan
memperkembangkan matematik orang Yunani yang bermutu tinggi. Begitu juga zaman
Renaissance Eropah terhutang budi kepada Zaman keemasan Islam. Perhubungan atau
pertalian ini membuka pintu yang luas untuk para cerdik pandai seterusnya
membuat penyelidikan lanjutan.
Perhatian khusus
patut diberikan terhadap kebangkitan negara Islam yang mengagumkan ketika
Eropah mengalami zaman kegelapannya. Hanya sedekad selepas Nabi Muhammad
Sallallahu ‘alaihi wa sallam berhijrah dari Mekah ke Madinah pada tahun 622M,
semua kaum di Semenanjung Tanah Arab yang hidup berpecah belah dapat disatukan
oleh semangat keagamaan mereka yang begitu tinggi sehingga terbentuklah sebuah
negara yang amat berpengaruh.
Kira-kira pada
tahun 800M, khalifah yang memerintah pada masa itu telah menjadikan bandar
Baghdad sebagai pusat ilmu pengetahuan. Khalifah al-Ma’mun contohnya; seorang
cendikiawan, ahli falsafah dan teologi telah membina Bayt al-Hikmah sebagai
perpustakaan, akademi dan institusi penterjemahan. Ia juga merupakan pusat
pendidikan terpenting dibangunkan selepas penubuhan Muzium Iskandariyah pada
pertengahan abad ke-3 S. M. Khalifah al-Ma’mun juga mengumpulkan para cerdik
pandai untuk menterjemahkan karya-karya terkenal dalam bahasa Yunani ke bahasa
Arab.
Lantaran
ini, tidak hairanlah jika karya-karya Ptolemy, Euclid, Aristotle dan lain-lain
lagi tersebar jauh dari Baghdad hingga ke universiti-universiti Islam di Sicily
dan Sepanyol. Melalui universiti-universiti di Sepanyol jugalah orang-orang
Islam memperkenalkan pengetahuan saintifik serta memindahkannya ke Eropah yang
pada ketika itu berada dalam kegelapan. Boleh dikatakan serentak dengan zaman
orang Islam dalam sejarah matematik, sama ada mereka adalah putera raja, tokoh
agama ataupun orang kaya, kesemua mereka ini berlumba-lumba mengupah orang
menterjemahkan hasil-hasil tulisan lama dan menulis tentang ciptaan baru yang
saintifik.
Untuk tujuan ini,
mereka menggunakan cerdik pandai Islam, kristian, Yahudi dan Zorostrian. Walaupun
mereka semua berlainan agama dan bangsa tetapi mereka mempunyai tujuan yang
sama. Kesemua mereka ini menulis dalam bahasa Arab iaitu bahasa orang Islam.
Abu al-Rihan
Muhammad ibn Ahmad al-Biruni mengisytiharkan bahasa Arab sebagai bahasa ilmu
pengetahuan dan beliau sendiri lebih suka menggunakan bahasa Arab yang
kata-katanya agak kasar berbanding bahasa Farsi yang lebih halus. Malah kebanyakan
buku-buku teks yang digunakan di universiti-universiti di Turki ditulis dalam
bahasa Arab sebagai lanjutan bahasa ilmu pengetahuan sehingga abad ke lapan
belas.
Dalam bukunya
Life of Science, Professor George Sarton dari Universiti Harvard mengatakan
“Berdasarkan fakta, saya menegaskan walaupun aktiviti utama para cerdik pandai
yang menulis dalam bahasa Arab itu ialah usaha penterjemahan dan asimilasi,
mereka juga berusaha lebih daripada itu. Mereka tidak sewenang-wenangnya
menyebarkan ilmu pengetahuan dahulu kala tapi juga mencipta sesuatu yang baru…..
bagaimanapun terdapat juga beberapa orang Yunani yang hampir-hampir secara
mendadak mencapai ke peringkat yang mengagumkan. Ini disebut sebagai pencapaian
orang Yunani yang menakjubkan. Tetapi orang akan berkata juga tentang
pencapaian orang Arab yang menakjubkan meskipun dalam konteks berlainan. Munculnya
peradaban baru yang bersifat antarabangsa dan ensiklopedia hanya dalam tempoh
dua abad merupakan suatu yang walaupun dapat dihuraikan tetapi tidak dapat
diungkapkan sepenuhnya”.
Prof. George A. Miller
dari University Illinois menulis;
“Sejarah
matematik merupakan antara ilmu yang mempunyai suatu bentuk yang dianggap
sempurna dan mempunyai hasil-hasil yang menggalakkan. Ini terbukti sejak dua
ribu tahun dahulu melalui proses pemikiran yang sama seperti yang kita gunakan
hari ini. Oleh sebab itulah sejarah matematik perlu mengarahkan perhatian
kepada pencapaian saintifik yang mempunyai nilai tetap disamping memberi
perhatian kepada warisan intelektual agung yang wujud pada hari ini”.
Hasil penulisan
tentang sejarah matematik orang Islam yang dapat dipercayai ketulenannya masih
belum ada. Oleh itu, penulisan buku ini bertujuan mempersembahkan secara
ringkas sejarah perkembangan sumbangan orang Islam terhadap matematik disamping
memelihara matematik orang Yunani dan Hindu. Menurut F. W Kokomoor “Kemungkinan
tiada satupun karya yang penting pada zaman keemasan orang Yunani yang tidak
diterjemahkan atau dikuasai oleh orang Islam”. Orang Islam telah memajukan dan
memperkembangkan ilmu pengetahuan dalam bidang matematik sehingga mereka
menghasilkan karya-karya bermutu tinggi melebihi had yang telah dicapai oleh
orang Yunani khususnya dalam bidang algebra dan trigonometri.
Dari abad ke-8
hingga abad ke-9, umat Islam berkongsi kebudayaan yang sama dengan bahasa Arab
sebagai alat perhubungan utamanya. Antara tokoh-tokoh matematik Islam pada masa
itu ialah;
i) Abu Bakar
Hussien al-Karkhi. Beliau banyak menulis dalam bidang algebra, aritmetik dan
geometeri
ii) Muhammad ibn
Musa al-Khawarizmi yang digelar sebagai “Bapa algebra” adalah seorang ahli
matematik dan astronomi. Beliau juga dipanggil ke istana oleh al-Ma’mun
kemudian dilantik menjadi ahli astronomi di istananya.
iii) Muhammad
ibn Jabir ibn Sinan Abu Abdullah al-Battani. Beliau dilahirkan di Battan,
Mesopotamia. Merupakan seorang putera Arab dan menjadi gebenor di Syria. Dianggap
sebagai ahli matematik Islam terbaik dan telah memperbaiki trigonometri serta
menghasilkan sifir kotangen yang pertama.
iv) Waijan ibn
Rustam Abu Sahl al-Kuhi, seorang ahli astronomi dan geometri di Baghdad. Beliau
banyak menumpu perhatian dan usaha dalam masalah-masalah yang dipelopori oleh
Archimedes dan Apollonius yang kemudiannya terhasil pula persamaan-persamaan
yang melebihi peringkat kedua.
v) Thabit ibn
Qurra, lahir di Harran, Mesopotamia pada tahun 833M. Sebagai ahli matematik dan
astronomi, beliau menterjemah karya-karya ahli-ahli matematik Yunani disamping
menulis teori tentang nombor-nombor.
Ahli matematik
Islam menyedari kemajuan intelek manusia merupakan kecenderungan yang bijak
untuk percapaian manusia sama ada pada waktu yang lalu, sekarang mahupun yang
akan datang. Umpamanya, matematik pada zaman Mesir purbakala dan Rom menjadi
alat untuk menyelesaikan masalah-masalah harian.
Menurut
Professor Eric Temple Bell dari Institut Teknologi California “Dalam sejarah
tamadun manusia, kesemuanya telah berusaha ke arah pencapaian dalam bidang
matematik. Zaman permulaan pra sejarah tidaklah diperolehi sebagaimana penemuan
bahasa dan seni. Oleh itu, permulaan peradaban hanya boleh dihubungkaitkan dari
tingkah laku orang primitf hari ini. Walau dari mana pun sumbernya, matematik
yang kita dapati hari ini telah melalui dua aliran nombor dan bentuk; pertama
melalui aritmetik dan algebra dan kedua melalui geometri”.
STRATEGI
PENGISLAMAN SAINS MATEMATIK
Pengislaman
sains matematik seharusnya berlandaskan dengan beberapa perkara iaitu, ia
hendaklah berlandaskan tauhid, syariah dan akhlak. Ini kerana ia perlu bagi
tokoh-tokoh yanh beragama Islam supaya melaksanakan setiap pekerjaan atau
tugasan yang mengikut undang-undang Islam.
1. Tauhid
Tauhid merupakan
landasan falsafah matematik Islam sepertimana dengan ilmu-ilmu Islam yang lain.
Mengikut matlamat Islam, semuanya Ayyatullah [tanda-tanda Allah iaitu symbol
kebesaran, kewujudan dan keEsaan Tuhan]. Ungkapan yang wujud sewajarnya
mencorakkan kegiatan matematik. Setiap falsafah dan epistemology sains
matematik kita tidak harus diterima bulat-bulat tanpa syarat.
2. Syariah
Berasaskan
kepada undang-undang yang mengenali tindak tanduk masyarakat. Keharmonian dan
tanggungjawab kepada umat dan hak diri. Dari sudut ini, ahli matematik Islam
yang cuba menyelesaikan masaalah yang melibatkan perbuatan hukum syariah
seperti judi, riba dan mencabar kebenaran hakiki daripada agama samawi untuk
memperkukuhkan lagi Institusi. Oleh itu, matematik Islam hendaklah berkembang
selari dengan keperluan manusia dan perkembangan ini juga harus di dalam sudut
syariah.
3. Akhlak
Ciri-ciri akhlak
mulia hendaklah disemaikan kedalam matematik dan juga ia perlu dimasukkan
kedalam ilmu-ilmu Islam yang lain agar manusia dapat menerapkan nilai murni. Ilmu
yang dipelajari contahnya akhlak yang terdapat dalam bidang matematik ini
adalah penemuan aljabar yang melambangkan keadilan. Ini kerana keadilan itu
dituntut oleh agama Islam itu sendiri. Melalui asas pradigma tauhid dan
sya’iyah itu dapat memperkukuhkan lagi pembinaan akhlak.
PENUTUP
Pencapaian
ahli-ahli matematik Islam boleh disimpulkan sebagai berikut:
Mereka
menyatakan secara umum konsep nombor di luar dari pengetahuan orang Yunani. Mereka
memajukan ilmu algebra dan membuatnya lebih bersistematik serta memelihara
perkaitannya dengan geometri. Hasil karya orang Yunani dalam bidang geometri
satah dan bongkah serta seterusnya menghasilkan sifir yang tepat untuk
fungsi-fungsi trigonometri serta menemui banyak identiti trigonometri12. Dengan
ini dapat disimpulkan juga Tamadun barat banyak menerima sumbangan dan pengaruh
tamadan Islam meliputi setiap aspek kehidupan dari persoalan kebudayaan dan
cara hidup kepada persoalan politik dan pemerintah dan seterusnya membuka minda
mereka untuk meneroka bidang-bidang intelektual yang selama ini asing dalam
kehidupan masyarakat Eropah. Maka wajarlah Barat berterima kasih kepada budi
dan jasa orang-orang Islam kerana mengeluarkan mereka dari kejahilan. Seorang
tokoh barat pernah menegaskan bahawa tidak ada bidang bidang kemajuan yang
dicapai oleh Eropah kecuali terdapat pengaruh dan kesan tamadun Islam yang
besar dalam bidang tersebut. Selain itu kegunaan matematik meliputi pelbagai
aspek kehidupan duniawi dan ukhrawi.
Ustaz Abd Aziz
bin Harjin
Pensyarah
Tamadun Islam
Universiti
Teknologi MARA Perlis
013-400-6206,
011-1070-4212
http://abdazizharjin.blogspot.com
No comments:
Post a Comment