Oleh : Nurul Nabilah Binti Che Mat Don
PENDAHULUAN
Tujuan saya membuat kerja kursus ini adalah untuk mendalami serta
menceritakan tentang perihal al- kindi. Pendidikan awal al-kindi adalah di
basrah dan kemudian beliau telah berhijrah ke Baghdad untuk meneruskan
pengajian beliau. Beliau telah dilantik menjadi pegawai perubatan dan guru
diraja semasa pemerintahan Al-Ma’mun dan Al-Mu’tasim.
Di Eropah, beliau dikenali sebagai al-kindi. Beliau merupakan
seorang Gabenor Kufah. Beliau telah memberi sumbangan besar dalam bidang
farmasi. Salah satu sumbangan yang terpenting dalam bidang ini ialah karya
beliau yang telah diterjemahkan dalam bahasa Latin berjudul De medicinarum
Compositarum Grabidus dus investigandis libellus. Al-kindi telah menggunakan
prinsip matematik dalam perkiraan dos ubat.
“Ingkarilah hawa nafsu anda dan patuhilah siapa saja, yang jelas
anda tidak bakal mampu membebaskan diri dari paksaannya sepanjang anda belum
mencegah diri dari berbagai hal yang menjadi kesenangan anda “ (m/s 139,
pancaran pemikiran) petikan dari kata-kata Al-kindi yang menjadikan panduan
dalam kehidupannya. Al-kindi merupakan muslim pertama yang menekankan falsafah
dan berminat mengenai muzik. Beliau berpendapat bahawa falsafah itu suatu karya
yang indah dan Al-kindi juga dikatakan sebagai seorang sarjana yang memahami pelbagai
bahasa kuno.
Al-kindi sangat menyukai muzik dan olahraga. Beliau telah
menghasikan karya Al-Mutanabbi dan dari karyanya tercatit akhlaknya. Dalam
perjalanan hidupnya, beliau selalu berusaha mencapai kesempurnaan jiwanya serta
mencipta sesuatu gambaran “madinah al-fazhilah” yang sangat didambakan
kewujudannya di mana manusia dapat hidup sejahtera dengan pelbagai sifat utama.
KELAHIRAN DAN BIOGRAFI AL-KINDI
Tokoh Abu Yusuf Yaqub Ibn Ishaq Al-kindi atau dikenali sebagai
Al-Kindi. Beliau dilahirkan di kufah, Iraq. Beliau telah dilahirkan pada abad
ke 9 bersamaan 194 M.Ketika beliau berumur 72 tahun, beliau telah meninggal
dunia di Baghdad, Iraq. Bapanya adalah gabenor kufah, sebagaimana datuknya
sebelumnya.pendidikan awal beliau adalah di Basrah dan kemudian beliau
berhijrah ke bagdad untuk meneruskan pengajian beliau. Al-kindi merupakan
keturunan suku kaum kinda yang telah berpindah dari Yemen.
Puak ini telah menyatukan sebilangan suku-suku dan mencapai
kedudukan yang berkuasa pada abad-abad kelima dan keenam, tetapi kehilangan
kuasa pada abad keenam. Al-kindi telah dilantik menjadi pegawai perubatan dan
guru diraja semasa pemerintahan Al-Ma’mun dan Al-Mu’tasim.
Pengetahuan tentang pembelajaran yang hebatnya tidak lama kemudian
merebak., Khalifah al-Ma’mun melantiknya di rumah kebijaksanaan di Bagdad, yang
merupakan pusat yang baru sahaja ditubuhkan bagi penterjemahan teks-teks
falsafah dan saintifik orang Yunani. Beliau juga terkenal kerana penulisan seni
khatnya yang cantik dan pada suatu ketika pernah bekerja sebagai jurutulis
kepada al-Mutawakkil.
Al-kindi juga tekun mendalami pelbagai ilmu yang diterjemahkannya
dari bahasa yunani. Beliau juga diakui sebagai seorang pelopor peradaban dan
ilmu pengetahuan. Buku-buku yang ditulisnya tidak kurang dari 256 judul yang
merangkumi falsafah, muzik, astronomi dan ilmu kimia.
Melalui buku-buku yang di dokumenkan itulah mengajar umat islam
pada zamannya mengenai nada dan bahagian-bahagian muzik sebelum orang Eropah
mengetahui mengenai ilmu muzik. Beliau berpendapat bahawa falsafah itu suatu
karya yang indah dan Al-kindi juga dikatakan sebagai seorang sarjana yang
memahami pelbagai bahasa kuno.
Beliau sangat menyukai muzik dan olahraga. Beliau telah
menghasilkan karya Al-Mutanabbi dan karyanya tercatit akhlaknya. Kebanyakkan
hasil karya Al-kindi telah hilang dan dipercayai dimusnahkan bersama kota
Bagdad akibat serangan Mongol Atiyeh (1996M) telah menyenaraikan karya-karya
Al-kindi dalam bidang perubatan. Salah satu dari buku beliau yang diterjemahkan
ke bahasa latin berjudul The book of Optics telah mempengaruhi Roger Bacon dan
saintis-saintis lain di Eropah.
ANTARA SUMBANGAN AL-KINDI :
Al- kindi merupakan seorang sejarawan islam yang terulung yang
menghasilkan falsafah melalui pemikiran di zaman yunani. Hasil karyanya
mempengaruhi pemikiran pembangunan di Eropah pada abad ke-13. Beliau merupakan
karyawan Arab pertama yang telah menterjemah perkataan yunani kepada bahasa
arab dan telah mengabungkan beberapa pandangan Plato dan Aristotle kepada
sistem yang baru.
Seorang sejarawan dari Itali Gerolamo Cardano (1501 – 1575) telah
memartabatkan Al-kindi sebagai seorang pemikir yang terulung pada usia yang
muda kerana beliau telah menulis lebih dari 260 buah buku merangkumi pelbagai
bidang. Walaupun kebanyakan karya-karya beliau telah hilang, tetapi beberapa
buah bukunya telah diselamatkan oleh Gerard of Cremona.
Selebihnya ada yang telah diterjemahkan dalam bahasa latin, Cuma
beberapa karyanya telah dijumpai dalam tulisan arab. Malangnya sebanyak 24
karyanya telah hilang di perpustakaan Turki. Teori Aristotle, ringkasan Plato
dan beberapa lagi karya asing telah diubah oleh Al-kindi.
SUMBANGAN AL-KINDI DALAM BIDANG ASTRONOMI
Dalam al – quran surah Ali- ‘imran menggesa umat islam agar
memerhati dan menghayati kejadian langit dan bumi, memerhati perjalanan serta
kejadian siang dan malam, di mana ia juga merupakan dorongan yang kuat kepada
kajian tentang astronomi.
Menurut Kamus Pelajar Edisi Kedua, astronomi ialah ilmu tentang
bintang – bintang, planet, bulan dan matahari. Manakala, menurut Kamus Dewan
Edisi Empat, astronomi ialah ilmu falak ( pengetahuan tentang bintang- bintang
yang melibatkan kajian tentang kedudukan, pergerakan dan perkiraan serta
pentaksiran yang berkaitan dengan bintang ).
Dalam bidang astronomi, Al-kindi telah merujuk kepada pandangan
ptelomy mengenai sistem solar merangkumi pelbagai planet iaitu Marikh, Zuhal,
Mustary, Matahari, Bulan dan lain-lain. Beliau mengatakan bahawa segala
pergerakan planet-planet merupakan kuasa Allah. Beliau mempercayainya kerana
beliau boleh membuktikan bahawa perbezaan cuaca kerana susunan planet-planet
dan matahari yang telah ditetapkan pada paksi atau orbit planet-planet tersebut.
Al-kindi mengatakan bahawa proses tersebut adalah disebabkan
struktur bentuk planet memberi kesan terhadap kejadian dunia, salah satu
karyanya yang telah diterjemahkan melalui karya Aristotle iaitu beliau mengakui
pergerakan planet adalah disebabkan geselan dari beberapa kawasan yang
menghasilkan beberapa elemen bumi iaitu api, air dan tanah. Elemen tersebut
telah digabungkan untuk menghasilkan pelbagai bahan di dunia.
Keperihatinan terhadap cara menentukan arah kiblat merupakan
faktor penting yang mengalakkan orang islam mempelajari ilmu falak. Para
astronomi islam telah membina balai – balai cerap di lokasi – lokasi terpilih
untuk teropong bintang. Antara balai cerap yang terkenal ialah yang dibina di
Maraghah.
SUMBANGAN AL-KINDI DALAM BIDANG MATEMATIK
Menurut Kamus Pelajar Edisi Kedua, matematik ialah ilmu
pengetahuan mengenai nombor, bentuk susunan, hubungan dengan menggunakan simbol
– simbol. Manakala menurut Kamus Dewan Edisi keempat, matematik ialah ilmu
hisab.
Ilmu matematik mempunyai pelbagai cabang seperti geometri iaitu
cabang matematik yang berkaitan dengan ukuran, sifat – sifat hubungan titik,
garis, sudut, permukaan dan bongkah. Algebra iaitu cabang matematik yang
menggunakan huruf – huruf dan tanda – tanda ( simbol – simbol ) sebagai
mewakili angka atau kuantiti dan trigonometri iaitu cabang matematik tentang
fungsi rajah segitiga, nisbah antara garis dan sudut – sudut yang terbentuk.
Dalam matematik, beliau menulis beberapa buah buku yang ditujukan
khas bagi sistem nombor, dan banyak menyumbang bagi asas hisab mode. Al-kindi
juga telah mempopularkan angka Hindu- Arabic di kalangan orang Arab.
Al-kindi telah menghasilkan pengiraan untuk menyelesaikan masalah
matematik termasuk arithmetik, geometri, garisan dan darab dengan angka,
mengukur masa, jarak dan sebagainya.
Beliau telah menulis empat jilid kitab fi isti’mal al-‘adad al-
hindi yang diserap melalui sistem pengiraan di India di tengah timur dan barat.
Manakala dalam bidang geometri, beliau menghasilkan teori garisan selari dan
menyatakan geometri boleh menghasilkan dua garis iaitu garisan yang tiada
akhirnya dan mengikut garisan yang logik.
Al-kindi sangat menghargai matematik.Hal ini disebabkan kerana
matematik bagi al-kindi adalah mukadimah bagi sesiapa sahaja yang ingin
mempelajari fisafat. Mukadimah itu penting sehingga tidak mungkin bagi sesorang
untuk mencapai keahlian dalam filsafat tanpa terlebih dahulu menguasai
matematik.
Matematik disini meliputi tentang bilangan harmoni dan geometri.
Tetapi paling utama dari seluruh cakupan matematik disini adalah ilmu bilangan
atau aritmatik kerana jika bilangan tidak ada, maka tidak akan ada sesuatu
apapun.
Di dalam bidang matematik, al –kindi telah menghasilkan beberapa
buah buku mengenai sistem penomboran, yang kemudian menjadi dasar aritmatik
modern. Bidang matematik berkait rapat dengan bidang astronomi.
Terdapat ramai sarjana islam Andalus yang menumpukan perhatian
kepada bidang ini. Para sarjana islam telah Berjaya mengembangkan ilmu
pengetahuan dalam bidang matematik dengan mensintesiskan metodologi matematik
India dan Yunani.
SUMBANGAN AL-KINDI DALAM BIDANG PERUBATAN
Sebagai seorang doktor, Al-Kindi adalah ahli farmakologi pertama
untuk menentukan dan menggunakan dos ubat yang betul untuk kebanyakan daripada
dadah-dadah yang terdapat pada masa itu. Lebih dari 30 buah buku yang dikarang
oleh Al-Kindi dalam bidang perubatan yang diperoleh dari idea Galen dan
kebanyakannya ditulis berdasarkan pengalaman beliau sendiri dan beberapa orang
Islam pada masa itu.
Karya yang paling penting beliau dalam bidang ini ialah mengenai
aplikasi matematik dan kuantiti ubat-ubat dalam bidang farmasi.Sebagai contoh, beliau
menghasilkan skala matematik untuk menyukat kuantiti dan kekuatan ubat atau
dadah dalam system badan. Ia memudahkan doctor mengenal pasti penyakit dan
menentukan ketahanan badan manusia.
Dalam karyanya yang berjudul Aqrabadhin (formula perubatan),
Al-Kindi banyak menghasilkan banyak kandungan atau dos ubat-ubatan termasuk
dadah yang diformulasikan dari haiwan dan sumber mineral.
Al –kindi juga banyak mengkaji tentang penyakit mata. Bukunya
tentang ilmu optik telah ditulis ke bahasa latin dengan nama Optics, dan salah
seorang pengikutnya ialah Roger Bacon.
Kitab Kimia al Itr iaitu buku mengenai pengasilan minyak wangi
melalui bahan-bahan kimia juga merupakan karya beliau yang menceritakan
mengenai kandungan dan keperluan dadah (alcohol) dalam perubatan dan
penghasilan bahan-bahan kimia.
SUMBANGAN AL-KINDI DALAM BIDANG MUZIK
Al-kindi juga menonjol dalam kecedasan muzikal. Beliau telah
berhasil menyumbangkan karya-karya di bidang muzik. Ramai tidak mengetahui
bahawa alat –alat muzik sekarang ini asal – usulnya berasal dari abad ke 9 M
dari kalangan umat islam.
Banyak dari instrument muzik yang digunakan dalam muzik
tradisional, rock dan orkestra saat ini nama dan asal – usulnya dari Arab-
Muslim. Instrumen seperti lute(mencapai) berasal dari al’ud, rebec (rebab) dari
rababah, gitar dari qitara dan naker dari naqqara ( kulit drum yang awalnya
dari kulit kambing ).
Mereka, khususnya al-kindi, telah menggunakan not muzik sebagai
sistem penulisan muzik. Mereka juga menamakan not muzik dengan suku kata yang
disebut solmisasi. Sukatan ini menjadi skala dasar bagi muzik saat ini dan kita
sangat akrab dengan do, re, mi, fa, so, la, si, do, yang berasal dari alphabet
Arab dal, ra, mim, fa, shad, lam, sin.
Al-kindi juga telah mengembangkan alat muzik yang disebut ‘ud
(mencapai). Ia juga adalah orang yang pertama kali menyatakan manfaat terapi
dari muzik untuk menyihatkan keadaan fizikal, emosi dan mental.
Dengan yang demikian al-kindi adalah seorang ilmuan ensiklopedia
yang memiliki banyak kecerdasan, dimulai dari segi kecerdasan linguistik
muzikal hingga natural. Perpaduan kecerdasan ini berkembang sesuai dengan
kuatnya minat al-kindi terhadap cabang-cabang ilmu pengetahuan yang ada pada
masa itu.
Al – Kindi telah meletakkan pelbagai nota yang menghasilkan
keharmonian nada suara yang unik dan dajah keharmonian pla bergantung kepada
frekuensi nota tersebut. Lebih dari itu, beliau telah mencipta satu kaedah
dalam mengenal pasti nada suara. Al- kindi menetapkan bahawa apabila bunyi
dihasilkan maka gelombang di udara akan terhasil yang telah memukul gegendang
telinga.
Hal ini juga ditunjang oleh kedudukannya sebagai seorang
penterjemah professional yang mengharuskan dirinya untuk menguasai bahasa dan
ilmu pengetahuan yang terdapat dalam semua karya yang diterjemahkannya. Tanpa
penguasaan yang memadai terhadap cabang-cabang ilmu tersebut, mustahil ia
menghasilkan karya terjemahan yang bermutu.
Namun al-kindi tidak hanya berhenti sebagai seorang penerjemahan
sahaja. Ia juga mengembangkan kreativitinya dengan menghasikan karya – karya
bermutu dari sejumlah cabang – cabang ilmu yang pelbagai.
PENCAPAIAN LAIN
Al-kindi juga merupakan seorang ahli kimia yang termaju, beliau
adalah seorang penentang al-kimia. Baliau menunjukkan kesilapan mitos yang
logam asas mudah boleh diubah menjadi logam berharga seperti emas atau argentums.
Al-kindi menyangkal al kimia yang telah dihasilkan oleh sejarawan
yang lain. Beliau telah menghasilkan alcohol sebagai sebatian asli yang
menghasilkan tapisan asli alcohol dari tapisan air anggur(wain). Beliau juga
telah menghasilkan pelbagai jenis minyak wangi dan beliau dikatakan sebagai
‘bapa’ dalam industri minyak wangi.beliau juga telah mengembangkan hasil
kerjanya dari minyak wangi kepada bahan-bahan kosmetik dan kecantikan.
Al-kindi menulis sekurang – kurangnya 250 buah buku, kebanykan
sumbangannya bagi geometri ( tiga puluh dua buah buku), falsafah dan perubatan
( dua puluh dua buah buku setiap satu ), logik ( Sembilan buah buku ), dan
fizik ( dua belas buah buku ).
Pengaruhnya dalam bidang fizik, matematik ubat, falsafah dan muzik
adalah meluas dan berpanjangan selama beberapa abad. Abu Yusuf Yaqub Ibn Ishaq
Al-Kindi juga aktif dalam bidang terjemahan
Antara sumbangan besar Al- kindi ialah mengenai 11 teks yang
menerangkan mengenai nombor dan analisis nombor. Al- kindi juga menghasilkan beberapa
buah buku- buku dalam pelbagai bidang yang merangkumi bidang seperti astronomi
( enam belas buah buku ), Aritmetik ( sebelas buah buku ), psikologi ( 5 buah
buku ) dan muzik ( tujuh buah buku ). Selain itu, AbuYusuf Yaqub Ibn Ishaq Al –
kindi juga menghasilkan tulisan dalam bentuk monograf meliputi bidang
astronomi, batu – batan, batu – batu berharga dan sebagainya.
ANTARA KARYA – KARYA AL- KINDI
Sebagai seorang filsafat yang sangat produktif, berdasarkan sumber
yang diperoleh dari Tony Aboud, selama hidupnya al – kindi telah mengumpul
banyak karya- karyanya dalam bentuk buku mahupun artikel dalam pelbagai bidang
ilmu. Dalam bidang filsafat di antaranya adalah :
Yang pertama ialah Kitab al- kindi ila al – Mu’tashim Billah fi
al- Falsafah al-Ula ( tentang filsafat pertama ). Kedua, Kitab al – Falsafah
al- Dakhilat wa al – Masa’il al- Manthiqiyyah wa al – Muqtashah wa ma Fawqa al
– Thabi’iyyah ( tentang filsafat yang diperkenalkan dan masalah – masalah
logika dan muskil serta metafizikal).
seterusnya, Kitab fi Annahu la Tanalu al-Falsafah illa bi ‘Ilmi
al-Riyadliyyah (tentang filsafat tidak dapat dicapai kecuali dengan ilmu
pengetahuan dan matematika).selain itu Kitab fi Qashd Aristhathalis fi
al-Maqulat (tentang maksud Aristoteles dalam kategori-kategorinya)
Kelima, Kitab fi Ma’iyyah al-‘Ilm wa Aqsamihi (tentang ilmu
pengetahuan dan klasifikasinya).keenam Risalah fi Hudud al-Asyya’ wa Rusumiha
(tentang definisi benda-benda dan huraiannya)
Ketujuh, Risalah fi Annahu Jawahir la Ajsam (tentang substansi-substansi
tanpa badan).kelapan Kitab fi Ibarah al-Jawami’ al-Fikriyah (tentang
ungkapan-ungkapan mengenai idea-idea komprehensif)
Kesembilan, Risalah al-Hikmiyah fi Asrar al_ruhaniyah ( sebuah
tulisan filosofis tentang rahsia spiritual). dan yang kesepuluh Risalah fi
al-Ibanah ‘an al-‘Illat al-Fa’ilat al-Qaribah li al-Kawn wa al-Fasad (tentang
penjelasan mengenai sebab dekat yang aktif terhadap alam kerosakan).
KESIMPULAN
Al-kindi merupakan seorang sejarawan, yang telah memberi sumbangan
besar dalam pelbagai bidang. Beliau telah memartabatkan syiar islam dan
manaikkan taraf islam dalam pelbagai bidang walaupun banyak bidang telah
dikuasai oleh sejarawan barat yang banyak menyalin karya-karya orang islam pada
dasarnya.
Namun begitu, salah satu dari matlamat utama falsafahnya adalah
untuk mengabung kesesuaian antara falsafah dan teologi alam di sebelah dan
teologi spekulatif dan diwahyukan telah jatuh di tangan orang lain. Beliau
menekankan, bagaimanapun, wahyu adalah sumber pengetahuan lebih hebat dalam
sekurang-kurangnya sesetengah bidang, dan ia menjamin perkara-perkara mengenai
kepercayaan yang akal pemikiran tidak boleh mendedahkannya.
Oleh itu, sebagai generasi sekarang seharusnya kita memanfaatkan
hasil karya yang ditulis oleh al-kindi sebagai rujukan untuk memajukan umat
islam dalam pelbagai bidang. Seharusnya kita sedar bahawa sejarawan islam
banyak memberi sumbangan bagi memajukan agama itu sendiri dan semua karya orang
islam telah diperolehi dari yang maha pencipta yang diwahyukan kepada umat
islam itu sendiri.
Pensyarah: Abd Aziz bin Harjin
Tel: 013-400-6206, 011-1070-4212, 04-988-2701
abdazizharjin@perlis.uitm.edu.my
URL: abdazizharjin.blogspot.com
thank you for the help. it hard to find this on the website especially when we want to search about a certain person
ReplyDelete